رئیس دانشگاه ملی مهارت با اشاره به اخذ مجوز موقت ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای کارکنان توسط این دانشگاه گفت: این فرایند می‌تواند تبدیل به بازوی سازمان امور استخدامی کشور شود.

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا زمانی در دومین همایش ملی مهارت‌افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی کشور که صبح امروز (دوشنبه ۳۰ مهرماه) در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد، گفت: داشتن نیروی کار مهارتی که بتواند گره‌ای از کار باز کند، می‌تواند به عنوان شاخص توسعه محسوب شود.

وی خاطر نشان کرد: مهم‌ترین دلیل برگزاری این همایش عدم انطباق بین شایستگی‌هایی که دانش‌آموختگان و دانشجویان در دوره تحصیل کسب می‌کنند با نیاز بازار کار است. این همایش‌ها کمک می‌کند راهکاری برای این عدم انطباق بیابیم.

سرپرست دانشگاه ملی مهارت تاکید کرد: باید همزمان به سه موضوع کلیدی مهارت‌افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای همانند یک سیستم بپردازیم و این نیازمند یک نگرش سیستمی به این سه عنصر است.

وی در مورد اینکه چرا دانش‌آموختگان دانشگاه کم جذب بازار کار می‌شوند، گفت: یکی از دلایل آن نداشتن مهارت‌های بازار کار است. همچنین نبود یک سیستم مهارت افزایی کوتاه‌مدت مبتنی بر نیاز کار است. این دوره‌های کوتاه‌مدت مغفول مانده است.

سرپرست دانشگاه ملی مهارت، اجرا نشدن صحیح دروس عملی و آزمایشگاهی را یکی دیگر از دلایل بیکاری دانش‌آموختگان دانست و گفت: بالا بودن هزینه دروس علمی سبب می‌شود به این دروس توجه نشود.

وی همچنین به‌روز نبودن سرفصل‌ها مبتنی بر نیاز بازار کار را نیز یکی دیگر از دلایل بیکاری فارغ‌التحصیلان دانست.

وی خاطر نشان کرد: پیش از این دانشگاه فنی حرفه‌ای این اختیار را داشت که سرفصل‌های درسی این دانشگاه را بازنگری کند ولی این اختیار از این دانشگاه گرفته شد.

زمانی، طولانی بودن فرایند تدوین سرفصل‌های درسی دانشگاه‌ها و ایجاد تقاضای اجتماعی کاذب را از دلایل دیگر بیکاری فارغ التحصیلان دانست.

وی در مورد اقدامات ضروری برای حرکت به سمت حل این مشکلات گفت: اولین گام این است که سرفصل‌ها و برنامه‌های دوره مهارت افزایی در قالب شایستگی ها تدوین شوند.

سرپرست دانشگاه ملی مهارت گفت: این دانشگاه ۸۰۰ عضو هیئت علمی و بیش از ۱۸۹ دانشکده و آموزشکده در ۱۳۰ شهر کشور و بیش از ۳۴۰۰ کارگاه فنی حرفه‌ای دارد. این دانشگاه می‌تواند کمک حالی برای سایر دانشگاه‌های کشور باشد و این آمادگی در دانشگاه ملی مهارت وجود دارد.

وی به راه‌اندازی واحدهای مشاوره و هدایت شغلی در ۵ استان اشاره کرد و گفت: تاکنون ۱۵ هزار و ۶۰۰ نفر هدایت شغلی گرفته‌اند. در این مسیر استاد راهنما و استاد راهنمای صنعت در کنار دانشجو حضور دارند و تا مرحله اشتغال مشاوره ادامه خواهد یافت و منجر به اعتماد به نفس دانشجو می‌شود و زوایای پنهان شغل برای او مشخص می‌شود.

زمانی با اشاره به اخذ مجوز موقت ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای کارکنان توسط دانشگاه ملی مهارت از سازمان امور استخدامی کشور، گفت: این فرآیند به زودی الکترونیک خواهد شد و می‌تواند تشخیص دهنده صلاحیت‌های حرفه‌ای کارکنان دولت باشد و تبدیل به بازوی سازمان امور استخدامی کشور شود.

وی درباره کنسرسیوم مهارت آموزی در دانشگاه ملی مهارت گفت: مدل نوینی برای ارتباط جامعه و صنعت با دانشگاه با نام کنسرسیوم مهارت آموزی و اشتغال در دانشگاه ملی مهارت طراحی شده و هدف آن آموزش و تربیت نیروی انسانی مبتنی بر سفارش است.

وی با بیان اینکه سه نوع اشتغال پذیری نتیجه اجرای این کنسرسیوم خواهد بود، گفت: اولین نوع، تامین نیروی انسانی به‌هنگام است، نوع دوم تامین نیروی انسانی شایسته و صلاحیت محور و سومین نوع تامین نیروی انسانی به صورت سفارش محور و بورسیه است.

زمانی خاطر نشان کرد: تاکنون استان‌های کرمان، مرکزی، خراسان رضوی، کاشان و تهران وارد این کنسرسیوم شدند و در جمع ۳۱۳ هزار از طریق این کنسرسیوم آموزش دیده‌اند. این شیوه می‌تواند راهکاری باشد در جهت اینکه صلاحیت‌های که دانشجو دریافت می کند همگام با نیازهای بازار کار شود.