نمایشگاهی از تصاویر شهر سوخته در دانشگاه ایتالیا برپا شد که با استقبال زیادی رو به رو بود. این نمایشگاه در راستای معرفی ظرفیت های تاریخی کشورمان انجام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، به تازگی نمایشگاهی از کشفیات شهر سوخته در شهر لچه ایتالیا برگزار شد که با استقبال چشم گیری مواجه بود. برای این نمایشگاه در دانشگاه سالنتو کنفرانسی نیز برگزار و رئیس دانشگاه درباره قدمت روابط ایران و ایتالیا صحبت کرد.

همچنین سفیر ایران در ایتالیا نیز یکی ز برجسته‌ترین نمونه‌های همکاری دو کشور را در پروژه‌های باستان شناسی شهر سوخته دانست و گفت که کشفیات شهر سوخته نشان دهنده تبادلات فرهنگی و تجاری بین تمدن‌های باستانی ایران و سایر مناطق دنیاست.

سفیر سابق ایتالیا در ایران نیز که یک فرد فرهنگی و علاقه مند به تمدن ایرانی است در این نشست از ویژگی‌های مهم شهر سوخته تعریف کرده بود.

منصور سید سجادی باستان شناس و مدیر ایرانی پروژه شهر سوخته نیز که سال‌ها در این حوزه کار کرده است در این نشست گفته بود از سال ۲۰۱۶ دانشگاه سالنتو فعالیت خود را با همکاری باستان شناسان ایرانی در شهر سوخته آغاز کرد و کاوش‌ها و نتایج بسیار مهمی به دست آمد که در سطح بین المللی منتشر شد.

سید سجادی که همیشه در تلاش بوده تا شهر سوخته را به دنیا و مردم ایران به خوبی معرفی کند، در نشستی با خبرنگاران درباره نتایج برگزاری نشست و نمایشگاهی از تصاویر شهر سوخته در ایتالیا گفت: عنوان نمایشگاه «شهر سوخته؛ اسطوره‌ای که تاریخ شد» بوده است.

وی ادامه داد: من هیچ وقت با نمایشگاه‌هایی که فقط چند شیء را به نمایش می‌گذارند موافق نیستیم چون می گویم باید حامل پیام باشند وقتی اشیایی را به نمایش می‌گذاریم بینندگانی که متخصص نیستند می آیند و آنها را می‌بینند و لذت می‌برند اما اینکه این اشیا چگونه به دست آمده را درک نمی‌کنند. در کار باستان شناسی آنچه در ذیل حفاری کار می‌شود ۲۵ درصد کار است و ۷۰ درصد بقیه کار بعد از آن کاوش انجام می‌شود که همان نتیجه تحقیقات و بررسی هاست.

سید سجادی بیان کرد: از سه سال پیش به فکر آماده کردن نمایشگاه عکس و پوستر از شهر سوخته بودیم ۶۰ پوستر و ۴۳ عکس آماده شد و البته در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشگاه میراث فرهنگی که سال گذشته در موزه ملی برگزار شده بود سپس در دانشگاه زاهدان و زابل به نمایش گذاشتیم اما زمان آن کوتاه بود. این تصاویر را با توضیحاتش به ایتالیا برای نمایش بردیم. در پوسترها علاوه بر تصاویر، توضیحاتی نیز داده شده تا درک بهتری از یک شیء ایجاد شود. وقتی تصاویری از محیط زیست شهر سوخته را هم گذاشتیم برای مردم ایتالیا بسیار جالب بود؛ که چه شرایط آب و هوایی آنجا حاکم است.

این باستان شناس بیان کرد: از سال ۲۰۱۶ پژوهشگاه میراث فرهنگی با ایتالیا تفاهمنامه ای داشت که براساس آن قرار شد کارشناسان دانشگاه سالنتو در کاوش‌های شهر سوخته همکاری کنند. همچنین در سال ۲۰۲۱ چندین جلد کتاب به زبان‌های مختلف درباره نتایج کارها و فعالیت‌ها منتشر شد.

سید سجادی گفت: نمایشگاهی که چند روز پیش در شهر لچه ایتالیا برگزار شد می‌بایست در سه شهر برپا شود یکی رم و دیگری فلورانس. اما شهر لچه به جهت داشتن یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های میان رشته‌ای مناسب بود و برخی از هزینه‌ها هم برای ما رایگان شد و توانستیم این نمایشگاه را در مرداد ماه برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه برگزاری این نمایشگاه مورد استقبال متخصصان و مردم ایتالیا قرار گرفت گفت: در حاشیه برگزاری این نمایشگاه قرار شد دو مجسمه نظامی و فردوسی که در سفارت ایتالیا بود نیز در دو نقطه از شهر جانمایی شود.

وی با گلایه از اینکه بازتاب این نمایشگاه در داخل ایران کمرنگ بوده است گفت: این نمایشگاه که سه هفته برپا بود در ۲۶۸ رسانه ایتالیایی صرف نظر از رادیو و تلویزیون انعکاس داشت. در شرایطی که ایران با کشورهای دنیا دارد، می‌توان گفت که از چنین اقدامات فرهنگی در جهت تلطیف روابط با کشورهای دیگر می‌توان استفاده کرد. این نمایشگاه در قلب اروپا برگزار شد و مورد استقبال قرار گرفت. ما باید تا جایی که می‌توانیم فرهنگ و تمدن خود را در میان مردم دنیا معرفی کنیم.

این باستان شناس افزود: کاتالوگی در این زمینه منتشر شد و می‌خواهیم اگر دانشگاهی در ایران متقاضی باشد این نمایشگاه را در دانشگاه‌های ایران هم برپا کنیم.