مشهد- رئیس اداره ثبت و حرائم آثار تاریخی اداره کل میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: گمانه زنی به منظور تدقیق عرصه و پیشنهاد حریم محوطه تاریخی تپه قادرآباد دشت مشهد پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود طغرایی اظهار کرد: محوطه «پیش از تاریخ» قادرآباد یکی از محوطه‌های باستان شناسی دشت مشهد و در حوضه آبریز کشف رود است.

رئیس اداره ثبت و حرائم آثار تاریخی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: پیشروی زمین‌های کشاورزی و تسطیح بخش عمده‌ای از تپه که در قبل از سال ۱۳۷۵ در محوطه صورت گرفته، باعث شده که در حال حاضر بخش کوچک‌تری از تپه باقی بماند.

وی تصریح کرد: به همین منظور مرحله نخست برنامه گمانه‌زنی به سرپرستی دکتر محمد صادق داوری به منظور تدقیق عرصه و پیشنهاد حریم اثر با رویکرد تدوین ضوابط حفاظتی باستان‌شناسی در تابستان ۱۴۰۲ انجام شد.

طغرایی اظهار کرد: طی این فرایند ابتدا قدیمی‌ترین عکس‌های هوایی و ماهواره‌ای موجود تهیه شد و با ایجاد ۱۴ گمانه، وضعیت کلی اثر مشخص شد.

رئیس اداره ثبت و حرائم آثار تاریخی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی افزود: در دومین مرحله این اقدام و در شهریور و مهر ماه سال جاری، با ایجاد ۹ گمانه تکمیلی، محدوده دقیق عرصه اثر تاریخی در میانه اراضی کشاورزی مشخص شد.

وی گفت: نظر به اهمیت موقعیت این محوطه تاریخی در حاشیه کشف‌رود و تأثیری که چشم انداز منطقه در ایجاد و شکل دادن نوع معیشت و نحوه زندگی ساکنان آن در حدود شش هزار قبل داشته است، محدود حریمی این اثر تا لبه کشف رود پیشنهاد شده است.