فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح گفت: تاکنون بیش از ۸۸۰ هزار سرباز تحت پوشش مهارت تخصصی و ۸۳۰ هزار نفر نیز تحت پوشش بسته مهارت عمومی قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، سردار محمدجواد زاده کمند در دومین همایش ملی مهارت‌افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی کشور که امروز (دوشنبه ۳۰ مهرماه) در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد گفت: ما در مجموعه نیروهای مسلح تلاش داریم خدمت سربازی علاوه بر نقش آفرینی جوانان در عرصه دفاع از قلمرو ایران اسلامی، این دوره را به دوره تعالی و رشد و توانمند سازی جوانان به عنوان کادرهای آینده ساز ایران تبدیل کنیم.

وی افزود: متناسب با همین رویکرد در چند سال گذشته تعامل نیروهای مسلح با کانون‌های علمی کشور در قالب حمایت از نخبگان و محققان و حمایت از پایان نامه و مقالات در سطوح ارشد، دکترا سرباز صنعت و دوره های پسادکترا صورت گرفته است.

فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح با بیان اینکه ۷ سال از ورود گسترده نیروهای مسلح در مهارت آموزی گذشته است، ادامه داد: تاکنون بیش از ۸۸۰ هزار سرباز تحت پوشش مهارت تخصصی و ۸۳۰ هزار نفر نیز تحت پوشش بسته مهارت عمومی قرار گرفته‌اند.

وی افزود: اثربخش‌تر کردن خدمت جوانان ایران اسلامی و بهره‌مندی تخصصی و تسهیل گری از کارکنان وظیفه بخشی از اهداف بوده که خوشبختانه محقق شده است.

به گفته زاده کمند؛ تصویب سند ملی مهارت آموزی و اشتغال کارکنان وظیفه، تصویب آیین اقدام مشترک اجرایی سازی سند ملی و تشکیل شورای عالی سیاست گذاری و عضویت فرماندهان عالی، تشکیل جلسات متعدد کاری و تشکیل کمیسیون دائمی مهارت آموزی اشتغال بخشی از اقدامات صورت گرفته در این زمینه است.

وی اظهار کرد: تشویق و ترغیب مهارت قبل از ورود به دوران سربازی از جمله سیاست‌های مورد نظر این قرارگاه است و اگر فردی با تخصص وارد دوران خدمت شود، می‌تواند از ظرفیت‌های موجود استفاده کند و سطح تخصص و تعدد تخصص خود را افزایش دهد. با این اقدامات خدمت جوانان موثرتر خواهد شد.

زاده کمند در مورد مشوق‌های در نظر گرفته شده برای سربازان ماهر گفت: کسر خدمت و مرخصی تشویقی و تعیین محل سازمانی توسط خود فرد و ارائه درجه تشویقی بخشی از این مشوق‌ها است.

فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح با بیان اینکه برخی از افرادی که برای خدمت سربازی مراجعه می کنند، ایده‌های نواورانه دارند که باید ان را تقویت کرد، افزود: به همین منظور یک مرکز نوآوری سرباز در هر کدام از واحدهای نیروهای مسطح تشکیل خواهد شد.

وی با اشاره به تسهیل گری شغلی برای سربازان منقضی خدمت گفت: ۱۰ خدمت برای تسهیل‌گری شغلی سربازان ماهر منقضی خدمت تدوین شده و رصد شغلی به همراه تسهیلات ارائه خواهد شد و بیش از ۳۰ هزار نفر این تسهیلات شغلی را دریافت کردند و ۸۷ درصد از دریافت کنندگان این تسهیلات مشغول به کار هستند.

تخصص به تنهایی پاسخگوی نیازهای کشور نیست

دکتر حسین بلندی نیز در این مراسم در مورد راه‌اندازی مراکز هدایت شغلی گفت: تغییرات چشمگیر بازار کار و صنعت نشان می‌دهد که در زمان حاضر دانش، داشتن تخصص به تنهایی پاسخگوی نیازهای کشور نیست، بلکه شایستگی‌های شغلی افراد امری مهم است.

وی افزود: دومین موضوع توجه دست اندرکاران سیاست‌گذاری کشور به موضوع صلاحیت حرفه‌ای است؛ در غیر این‌صورت اتفاقی نخواهد افتاد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی تاکید کرد: با توجه به شرایطی که در کشور و دنیا حاکم است، صلاحیت حرفه ای بسیار با آموزش عالی عجین است، اما نقش سیاستگذاران بسیار ویژه است. اگر قرار است به صلاحیت حرفه ای بپردازیم مستلزم این است که باید به آموزش های شغلی بپردازیم، یعنی از آموزش های تئوری دوری کنیم.

رئیس دانشگاه ملی مهارت بیان کرد: ۹۳ درصد از دانشجویان آموختگان دانشگاه علمی کاربردی شغل دارند. دانش آموخته بیکار در کشور زیاد داریم و آمایش سرزمینی کلید حل این بحران است.

بلندی با اشاره به اهمیت صلاحیت حرفه‌ای در جذب نیرو گفت: دنیا دیگر به دنبال مدرک دانشگاهی برای جذب نیرو در بازار کار نیست، بلکه صلاحیت حرفه‌ای را در دستور کار قرار می دهد. در حال حاضر صنعت نیازمند نیروی ماهر است، دانش آموخته بیکار هم خیلی داریم، پس باید ارتباط صنعت با بازار کار را تقویت کنیم.

وی تاکید کرد: در برنامه هفتم موظفیم ۵۰۰ هزار نفر در بخش آی تی آموزش دهیم و گواهی صلاحیت حرفه‌ای کلید کار است. از سال ۱۳۹۵ در دانشگاه علمی کاربردی شورای صلاحیت حرفه‌ای وجود دارد و با دستگاه‌های مختلف ارتباط داریم و گواهی صلاحیت حرفه‌ای صادر می‌کنیم.