شیراز- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: در ۲ سال گذشته بیش از ۵۷۹ هکتار اراضی استان فارس رفع تصرف شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، عطا پورشیرزاد صبح دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن اشاره به رسالت مهم خبرنگاران در عرصه حمایت و حفظ محیط زیست گفت: در ۲ سال گذشته بیش از ۵۷۹ هکتار از اراضی استان فارس رفع تصرف شده است.

وی در ادامه با اشاره به تخلفات صورت گرفته در حوزه محیط زیست و آسیب رساندن به زیست بوم‌های انسانی و جانوری، ادامه داد: حبس‌های جایگزین یکی از اقدامات مناسبی بود که دستگاه قضائی به آن ورود کرد و باعث شد که خدمات قابل قبولی از طریق حبس‌های جایگزین به حوزه محیط زیست ارائه شود.

تا پایان سال ۱۴۰۴ تمام واحدهای صنعتی آلاینده به خارج از شیراز منتقل خواهند شد

پورشیرزاد به واحدهای صنعتی آلوده شهر شیراز که مورد سوال یکی از خبرنگاران بود نیز اشاره کرد و گفت: ۴ واحد صنعتی بزرگ آلوده در شیراز وجود داشت که محیط زیست فارس همواره پیگیر آلایندگی آنها و انتقالشان به خارج از شهر شیراز بوده است.

وی ادامه داد: کارخانه روغن نباتی که یکی از این صنایع است در حال انتقال بوده و مراحل اولیه انجام شده، همچنین کارخانه سیمان فارس که در غرب شیراز واقع شده علاوه بر به‌کارگیری سیستم‌های جدید فیلتراسیون درصدد جابجایی و منتقل شدن به خارج از شهر است.

برنامه تغییر الگوی کشت در فارس آنگونه که باید اجرا نمی‌شود

تغییر الگوی کشت و کمک به شرایط زیست محیطی و خشکسالی از دیگر مواردی بود که در این جلسه مطرح شد و مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس آن را از مطالبات آن اداره دانست و گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید با توجه به شرایط موجود برنامه تغییر الگوی کشت را سرعت ببخشد.

وی با بیان اینکه ضروری است برنامه عملیاتی تغییر الگوی کشت اجرا شود ادامه داد: متأسفانه در استان فارس همچنان به شیوه‌های گذشته عمل می‌شود. هرچند که ارائه گزارش عملکرد شده؛ اما هنوز برنامه ملموسی مشاهده نمی‌شود و شاهد کشت‌های پر آب بر در فارس هستیم.

پورشیرزاد به رهاسازی حقابه تالاب‌ها نیز اشاره کرد و افزود: تنها تالابی که از سد تغذیه شده و حقابه دریافت می‌کند تالاب بختگان است که باید از سدهای سه گانه بالا دست رهاسازی آب انجام شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان اینکه با توجه به خشکسالی شدید در سال ۱۴۰۰ تخصیص حقابه صورت نگرفت افزود: در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب مطالبه حقابه داشتیم که در مرحله نخست ۳۷ میلیون متر مکعب آن رهاسازی شد.

پورشیرزاد گفت: با توجه به عدم تأمین حقابه از سوی وزارت نیرو در دو سال گذشته نیز به بهانه لایروبی رودخانه حقابه‌ای افزایش را تخصیص داده نشده است.

وی ادامه داد: که اکنون در فصل پاییز و زمستان همچنان پیگیر حقابه بختگان هستیم و با شروع سال زراعی این موضوع دنبال می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس در پایان به ادامه روند ساخت سد تنگ سرخ هم اشاره و تصریح کرد: سد تنگ سرخ شیراز در سطح ملی متوقف شده است، دغدغه‌ها برای تداوم ساخت این سد زیاد است ولی هنوز برای تداوم ساخت سد تنگ سرخ نتیجه‌ای به دست نیامده است.