در شرایطی که کادر فنی تیم ملی به دلیل ناکامی در جام جهانی مورد انتقاد اهالی فوتسال قرار گرفت به نظر می رسد کمیته فوتسال با سوارشدن بر موج انتقادات، به دنبال نادیده گرفتن مسئولیت‌های خود است.

به گزارش خبرنگار مهر، تیم ملی فوتسال ایران در رقابت های جام جهانی ۲۰۲۴ فوتسال نتوانست نتایج خوبی کسب کند و شاگردان وحید شمسایی پس از شکست برابر مراکش در مرحله یک هشتم نهایی، از دور رقابت‌ها کنار رفتند تا در دوره ای که ایران به عنوان یکی از مدعیان رسیدن به جمع ۴ تیم برتر شناخته می شد وداع زودهنگامی داشته باشد.

پس از این اتفاق، کمیته فوتسال فدراسیون فوتبال جلساتی را با حضور احسان اصولی، رییس کمیته فوتسال، و جمعی از کارشناسان و پیشکسوتان این رشته و همچنین وحید شمسایی برگزار کرد تا تکلیف آینده تیم ملی و برنامه ریزی برای رقابت های پیش رو مشخص شود. اما چیزی که قطعی به نظر می رسد این است که فدراسیون قصد ندارد به همکاری با وحید شمسایی ادامه دهد و به دنبال گزینه جایگزین برای هدایت تیم ملی است.

احسان اصولی؛ منتقد شماره یک وحید شمسایی!

صحبت های رد و بدل شده در جلسات نشان می دهد شخص احسان اصولی که ریاست کمیته فوتسال را برعهده دارد به منتقد شماره یک وحید شمسایی تبدیل شده است. این در حالی است که همین کمیته فوتسال به اذعان مسئولان آن، از برگزاری اردوهای آماده سازی و بازی های تدارکاتی با تیم های برتر جهان عاجز بود و مسائلی همچون تحریم و پول را به عنوان ابزاری برای توجیه ناتوانی خود به کار گرفتند.

حال باید از کمیته فوتسال پرسید که آیا معتقدند شمسایی عامل مطلق ناکامی تیم ملی بوده است؟ آیا این کمیته معتقد است وظایف خود را در فراهم آوردن امکانات، ابزار و شرایط لازم برای موفقیت تیم ملی به بهترین شکل انجام داده است که اکنون به منتقد شماره یک تیم ملی تبدیل شده است؟ چه تضمینی وجود دارد که کمیته فوتسال در آینده بتواند با تغییر سرمربی، امکانات و شرایط لازم را برای موفقیت تیم ملی فراهم کند؟

آیا کمیته فوتسال قصدی برای «نقد خود» و بررسی دلایل ناتوانی در فراهم آوردن امکانات لازم برای تیم ملی فوتسال دارد بدون آنکه حواشی را به ابزار ناتوانی تبدیل کند؟ آیا کمیته فوتسال بر این باور است آنچه را که آن ها نتوانستند انجام دهند کس دیگری هم قادر به انجام آن نیست؟

فرار رو به جلوی آقای رییس!

شکی نیست که به عملکرد وحید شمسایی در تیم ملی انتقادات زیادی وارد است. از ساختار دفاعی تیم ملی که هیچگاه اصلاح نشد تا حضور وی در برخی برنامه های تلویزیونی که به این شائبه دامن می زد که تمرکز سرمربی به طور کامل روی تیم ملی معطوف نیست.

بی گمان، آنچه برای اهالی فوتسال و علاقه‌مندان این رشته مهم است نه نیمکت تیم ملی است و نه مسئولان فدراسیون. اهالی فوتسال می خواهند به هر قیمتی که شده موفقیت تیم ملی را ببینند و به تیم ملی کشورشان افتخار کنند و شاهد برافراشته شدن پرچم ایران در عرصه های بین المللی باشند. تردیدی نیست که حضور سرمربی قدرتمندتر با کارنامه ای موفق، می تواند آینده ای بهتر برای تیم ملی رقم بزند.

اما این نگرانی وجود دارد که انتقاد از وحید شمسایی، یک استراتژی برای فرار رو به جلو از سوی کمیته فوتسال باشد تا خود را از سیل انتقادات رهایی ببخشد. اگر عملکرد شمسایی در عرصه مربیگری تیم ملی نتوانست رضایت بخش باشد اما نباید فراموش کرد که وی دوران درخشانی را به عنوان بازیکن در تیم ملی سپری کرده است و شناسنامه فوتسال ایران در سطح جهانی است.

ابهام پایانی اینکه کمیته فوتسال چه تضمینی به سرمربی آینده تیم ملی و به اهالی فوتسال می دهد که بتواند کار خود را و آنچه مسئولیت آن را برعهده گرفته است به خوبی انجام دهد و با بهانه هایی همچون تحریم، ناامنی، نبود پول و انتقاد از سرمربی آینده، ناتوانی خود را توجیه نکند؟