کرج- رئیس بخش بیماری‌های ویروسی طیور موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: جمعیت هدف واکسیناسیون آنفلوانزای پرندگان در حال حاضر بیشتر مرغ‌های صنعتی بوده که تغییر در این جمعیت ضروری است.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالحمید شوشتری امروز دوشنبه در همایش آنفلوانزای پرندگان که در مؤسسه رازی برگزار شد، در حاشیه پنل تخصصی با موضوع ویروس آنفلوانزای H۵ گفت: در این پنل به این موضوع اشاره شد که همه گیری در حیوانات چگونه می‌تواند پتانسیلی برای تغییرات ویروس ایجاد کند و با توجه به خطرات ویروسی، امکان دارد از لحاظ بهداشتی برای انسان مشکل ساز شود.

وی عنوان کرد: این ویروس دائماً در حال تغییر است و بر همین اساس در صورت استفاده از واکسن به ویژه برای ویروس آنفلوانزا H۵ و با توجه به تنوع آن، در نهایت گروهی از ویروس‌ها از سد واکسن رد می‌شوند و ممکن است مشکلاتی را ایجاد کنند. واکسن تنها راه مقابله با این بیماری نیست و باید اقدامات دیگری نیز برای پیشگیری انجام شود.

رئیس بخش بیماری‌های ویروسی طیور مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به اینکه باید پایش های مختلف داشته باشیم و واکسیناسیون را منعطف انجام دهیم، بیان کرد: جمعیت هدف در حال حاضر بیشتر مرغ‌های صنعتی است اما ویروس امکان دارد در بازارها و مرغ‌های عمومی در چرخش بوده و شاید لازم به تغییر در جمعیت هدف باشد، یعنی جایی که در ابتدا ویروس انتقال می‌یابد.

شوشتری با تاکید بر اینکه در این حوزه بیشتر منظور اردک‌های خانگی و در بازارهاست، افزود: اردک جمعیتی است که می‌تواند ویروس را بدون علائم حمل کند، یعنی حامل و مخزن ویروس است در حالی که مرگ و میر ندارد و راحت می‌تواند ویروس را پخش کند. بنابراین باید بررسی‌های لازم برای واکسیناسیون و جمعیت هدف انجام شود و شاید لازم باشد جمعیت هدف در واکسیناسیون تغییر کند و مرغ‌های بومی و اردک سانان در اولویت قرار گیرند.