رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه گفت: انتشار داده‌های قضایی و پردازش آن توسط متخصصین حوزه هوش مصنوعی می‌تواند امور را به نحو مطلوب تری پیش برد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد کاظمی فرد رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه گفت: طبق قانون مدیریت داده و اطلاعات ملی (دوام) هر نهاد حاکمیتی موظف است داده‌های خود را در اختیار سایر نهادهای حاکمیتی قرار دهد.

وی به اهمیت داده در حرکت به سمت الگوهای هوش مصنوعی تاکید کرد و گفت: مهمترین رکن هوش مصنوعی داده است، با انتشار داده‌ها و پردازش آن توسط متخصصین حوزه هوش مصنوعی می‌توان امور را به نحو مطلوب‌تری پیش برد.

کاظمی فرد گفت: قوه قضائیه به عنوان اولین دستگاه حاکمیتی با توجه به اینکه داده‌های مهم و محرمانه‌ای را در اختیار دارد به سمت دسترسی آزاد به داده‌ها حرکت و در این راستا دسترسی به ۴۶ هزار و ۸۶۰ دادنامه را به صورت عمومی در درگاه ملی خود قرار داده است که نیاز است سایر نهادهای حاکمیتی در این زمینه همگام باشند.

وی با بیان اینکه به طور قطع ارزش داده‌هایی را که در اختیار گذاشته‌ایم را شرکت‌های فعال در زمینه هوش مصنوعی می‌فهمند، گفت: هدف مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه از اشتراک گذاری داده‌ها این است تا سایر دستگاه‌ها، نهادها و شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی برای کمک به حل مسائل سیستم قضائی اقدام کنند.

کاظمی فرد در مورد هدف از اشتراک‌گذاری داده‌های در فضای هوش مصنوعی کشور گفت: مرکز آمار بنا دارد با انتشار آزاد داده‌های دستگاه قضائی از متخصصین حوزه هوش مصنوعی برای کمک به حل مسائل دستگاه قضائی کمک گیرد، به بیانی دیگر هدف ما این است که آنها به میدان آمده و بگویند با داده‌های انتشاری ما چه مسائلی را می‌توانند حل کنند، سابق بر این چون دسترسی آزاد به داده‌ها وجود نداشت افراد و شرکت‌ها نمی‌توانستند ایده‌هایی را نیز ارائه بدهد، اما اکنون با داده‌های واقعی ایده‌ها قابلت پیاده شدن پیدا کنند.

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه ادامه داد: بیشتر نقایصی که ممکن است در دستگاه قضائی وجود داشته باشد ناشی کمبود عامل انسانی است یعنی وکیل، کارشناس و قاضی کم داریم، تکنولوژی هوش مصنوعی می‌تواند چالش نقصان نیروی انسانی را پر کند، در واقع هوش مصنوعی می‌تواند همچون دستیار هوشمند قاضی کنار نیروی انسانی یا حتی در جایی به جای نیروی انسانی مثلاً برای نوشتن شکواییه به جای فرد بنشیند و شکواییه بنویسد حتی شکواییه پیشنهاد دهد که همین امر سبب افزایش کیفیت و اتقان آرا می‌شود.

وی در ادامه گفت: یکی از ابزارهایی که با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و هوش مصنوعی ایجاد شده است ابزار گفتار به متن است، این ابزار در اختیار قضات و کارکنان و شعب قرار داده شده است، زمانی که شما یک واژه حقوقی را می‌خوانید این نرم افزار با الگوریتم‌هایی که در آن وجود دارد به سادگی و در عین حال با سرعت آن را تبدیل به متن می‌کند.

کاظمی فرد اضافه کرد: تناد یا سامانه تحلیل و نقد آرای دادگستری‌ها و دیوان عالی کشور، آرای صادره از محاکم را به صورت برخط در معرض تحلیل صاحب نظران قرار می‌دهد.

وی گفت: همچنین یکی دیگر از خدماتی که با استفاده از هوش مصنوعی انجام می‌شود اعتبار معاملاتی اشخاص است که ۱۱ وضعیت را به طرف مقابل معامله اطلاع می‌دهد و که از مزایا این خدمت می‌توانیم به کاهش ریسک معاملات و جلوگیری از بروز اختلافات معاملاتی، جلوگیری از کلاه‌برداری اشاره کنیم.

وی همچنین به فرایند احراز هویت اشاره کرد و گفت: پایه و اساس تمامی احراز هویت‌ها با استفاده از هوش مصنوعی است که در ثبت ثنا نیز از این فناوری استفاده می‌کنیم. سال گذشته دو میلیون نفر از طریق این فرایند توانستند ثنا خود را دریافت کنند.

رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه به سامانه اطلاعات مؤثر افراد اشاره کرد و گفت: در این سامانه امکان شناسایی افرادی که پرونده‌ای ندارند، اما به بهانه‌های مختلفی به صورت ممتد همچون شهادت در دستگاه قضائی حضور پیدا می‌کنند وجود دارد که اینگونه شاهدان حرفه‌ای شناسایی می‌شوند.

کاظمی فرد به اتاق پایش اشاره کرد و گفت: کلیه تصمیم‌گیری‌های مقامات عالی قضائی و همچنین الگوهای پایش شکل‌گیری جرایم در این اتاق انجام می‌شود.