رئیس دانشگاه الزهرا با تأکید بر ضرورت ارتباط میان علم و صنعت بر اهمیت اجرای سیاست‌های کلان علمی و فناوری تأکید کرد و گفت: تحقق مرجعیت علمی در حوزه زن و خانواده، هدف اصلی ما است.

به گزارش خبرنگار مهر، زهرا ناظم بکایی امروز در همایش معاونین پژوهش و فناوری دانشگاهها که در دانشگاه الزهرا برگزار شد، گفت: با توجه به سیاست‌های کلی علم و فناوری که در سال ۱۳۹۳ ابلاغ شد و اولویت‌های پژوهشی و فناوری اعلام شده توسط وزارت صنعت، دانشگاه الزهرا در سال ۱۴۰۲ برنامه راهبردی خود را بازنگری کرده و دستیابی به مرجعیت علمی در حوزه زن و خانواده را به‌عنوان یکی از اهداف کلان خود از مسیر ارتقای فعالیت‌های پژوهشی و فناوری تعیین کرده است.

اقدامات دانشگاه الزهرا برای تحقق اهداف علمی و فناوری

رئیس دانشگاه به برنامه‌های این نهاد برای تحقق اهداف مذکور اشاره کرد و گفت: ما ایجاد زیرساخت‌ها و بسترهای لازم برای پیشرفت سریع و همه‌جانبه را در دستور کار قرار داده‌ایم. از جمله این اقدامات می‌توان به ایجاد مشوق‌های پژوهشی و فناوری برای اساتید، فراهم‌سازی زیرساخت‌های عمرانی مورد نیاز برای استقرار تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی و ارتقای فناوری اطلاعات در دانشگاه اشاره کرد.

وی همچنین بر اهمیت توجه به پژوهش‌هایی که مشکلات کشور را حل می‌کنند، تأکید کرد و اظهار داشت: پژوهش‌ها و طرح‌هایی که به رفع مشکلات جاری کشور کمک می‌کنند در اولویت قرار دارند.

پیشرفت در احداث پردیس علم و فناوری دانشگاه الزهرا

رئیس دانشگاه خبر از پیشرفت‌های مهم در زمینه تأسیس پردیس علم و فناوری این دانشگاه داد و گفت: ما موفق به اخذ مجوز تأسیس این پردیس شده‌ایم و هدف ما حرکت به سوی ایجاد یک پارک علم و فناوری در دانشگاه الزهرا است. این اقدام با توجه به نقش ویژه این دانشگاه در آموزش و پژوهش دختران، مسئولیتی اجتماعی در قبال نیمی از جمعیت کشور است.

سه گام تحول‌ساز در حوزه پژوهش و آموزش

رئیس دانشگاه الزهرا سه گام کلیدی برای تحول در حوزه پژوهش، فناوری و آموزش دانشگاه را معرفی کرد و گفت: گام اول، ساخت مجتمع آزمایشگاهی تحقیقاتی است که پس از مواجهه با چالش‌های اجرایی، سرانجام در اسفند ۱۴۰۱ کلنگ‌زنی شد و عملیات اجرایی آن از دی ۱۴۰۲ آغاز گردیده است.

وی ابراز امیدواری کرد که فاز اول این پروژه که شامل اسکلت‌بندی ساختمان است، طی یکی دو ماه آینده به پایان برسد و مراحل بعدی با حمایت‌های لازم تا سال آینده به بهره‌برداری برسد. گام دوم، ساخت مجتمع کلاسی ابوریحان برای جبران کمبود شدید فضای آموزشی است. این پروژه به تازگی کلنگ‌زنی شده و از اقدامات ضروری دانشگاه برای ایجاد فضای آموزشی مناسب برای دانشجویان و اساتید است. گام سوم، احداث مجتمع فناوری دانشگاه در مجاورت مجتمع آزمایشگاهی است که سرعت بخشی به فعالیت‌های فناوری دانشگاه را هدف قرار داده است.

رئیس دانشگاه الزهرا در پایان سخنان خود از حضور وزیر محترم، دانشمندان و سایر حضار قدردانی کرده و ابراز امیدواری کرد که همایش با موفقیت برگزار شود و خاطره‌ای خوش از این رویداد در ذهن همه عزیزان باقی بماند.

وی با یاد شهدای بزرگ کشور، چه در داخل و چه در محور مقاومت، سخنان خود را به پایان رساند.