وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما از نزدیک تمامی پایگاه‌های آمریکا را در منطقه و تحرکات آنها را رصد می‌کنیم و اطلاعات پایگاه آمریکا در اردن را در اختیار مسئولان اردن قرار می دهیم.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری در کویت گفت: ما از نزدیک تمامی پایگاه‌های آمریکا را در منطقه رصد می‌کنیم و تحرکات آنها را رصد می‌کنیم و اطلاعات پایگاه آمریکا در اردن را در اختیار مسئولان کشور اردن قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: ما به دنبال توقف جنگ در تمام منطقه هستیم البته ممکن است مسیرهای مختلفی برای صلح طی شود و با کشورهای منطقه در ارتباط هستیم. نماینده من در بیروت مستقر است و با طرف‌ها دیدار دارد. البته تصمیم گیری درباره آتش بس برعهده خود دولت لبنان است و ما به آنها کمک می‌کنیم.

عراقچی در خصوص توسعه روابط اقتصادی با مسئولان کویت نیز گفت: تمرکز سفر من بر توقف جنگ در تمام منطقه است اما به صورت طبیعی در خصوص روابط اقتصادی و تجاری و هم گفتگو خواهیم داشت. روابط تجاری ما با کشورهای منطقه برقرار است و ما با کشور کویت مشارکت‌های زیادی داریم اما اختلافاتی نیز وجود دارد مهم این است که اراده ما حل این مسائل بر اساس گفتگو است.

وزیر امور خارجه گفت: همه کشورهای منطقه به ما گفته اند که مخالف حمله اسرائیل به ایران هستند چه برسد به حمله به مراکز هسته‌ای تاکید می‌کنیم اسرائیل به هر شکلی به ایران حمله کند به همان شکل پاسخ خواهد گرفت.

وی در خصوص آمادگی ایران برای پاسخ به رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیل از هیچ جنایتی کوتاهی نکرده است و با حمایت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به این جنایات ادامه می‌دهد که برخی از آن جنایت جنگی هستند. حمله تأسیسات هسته‌ای یک جرم بزرگ بین المللی و تهدید کردن نیز جرم است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما میدانیم که آمریکا به هیچ قاعده بین المللی پایبند نیست اما آماده پاسخ به تهدیدات احتمالی هستیم و برای دفاع از خود ابزار و شیوه خود را داریم.

عراقچی گفت: آنها می‌دانند که اگر به تأسیسات هسته‌ای ما حمله کنند چه پاسخی در انتظار آنها است.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگر در خصوص موضع حزب الله لبنان گفت: مواضع حزب الله لبنان را خود آنها اعلام می‌کنند و ما هم به سهم خود کمک خواهیم کرد که جنگ پایان یابد.

وزیر امور خارجه گفت: رژیم صهیونیستی به دنبال گسترش جنگ به منطقه است و باید جلوی این فاجعه را در منطقه بگیریم.

عراقچی با بیان اینکه وضعیت در غزه و لبنان بحرانی است و باید حملات اسرائیل متوقف شود، تصریح کرد: سیاست حسن همسایگی در دولت جدید جمهوری اسلامی ایران با قوت ادامه خواهد یافت. این سه پیامی است که به همه کشورهای منطقه دادم و امروز هم در کویت درباره آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

وی ادامه داد: همه همسایگان ما به ما اطمینان دادند که اجازه نمی‌دهند از خاک و فضای آنها علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده شود. البته این انتظاری است که از همه کشورهای دوست و همسایه می‌رود و این را نشانه‌ای از دوستی و صداقت همسایگان در رابطه با ایران می‌دانیم.