معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: تا این لحظه ۳ و نیم میلیون تن آسفالت ریخته شده که این عدد بیش از ۳ برابر ادوار گذشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، هادی حق‌بین معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران به بیان جزئیات اقدامات عمرانی در پایتخت پرداخت.

وی در ابتدا با بیان اینکه یکی از پروژه‌های شاخص و مهم این دوره از مدیریت شهری کاهش مسیرهای اضافی شهروندان است و بیش از ۳۲ تقاطع اجرایی شده و ۳۱ پروژه در دست اجراست، اظهار کرد: ماهیت این پروژه به این صورت است که ما ناچار با تأسیسات زیرسطحی و معارضان مختلف مواجه می‌شویم و ممکن است تغییراتی در زمان افتتاح به وجود بیاید.

حق‌بین گفت: امیدواریم پروژه جنت آباد-ابشناسان که با تأسیسات گاز مواجه است تا ۱۰ روز آینده رفع معارض شود. عرشه پل و زیرگذر انجام شده و به عبارتی کارهای اساسی انجام شده، به محض جا به جایی لوله گاز عملیات خاکبرداری آغاز خواهد شد. به طوری که دی ماه این پروژه بهره برداری خواهد شد.

معاون شهردار تهران با اشاره به آخرین وضعیت پروژه یادگار امام (ره) گفت: چند پروژه بزرگراهی در دست انجام است که یادگار امام (ره) از آن دست پروژه‌هایی است که در شاخه غربی آن عملیات در حال انجام است. البته از ۱۲ سال پیش به دلیل معارضین شخصی پروژه متوقف شده بود و در این دوره با رایزنی‌ها ۶۰ درصد معارضین برطرف شد.

افتتاح فاز اول پروژه یادگار امام (ره) تا بهار به شرط رفع معارض سازمان آب

وی با بیان اینکه کل معارضین این پروژه در منطقه ۹ در بخش املاک خصوصی برطرف شده است، خاطرنشان کرد: این پروژه یک پروژه بزرگ مقیاس است که با معارضین تاسیساتی بسیاری رو به رو بوده است. در میدان فتح تأسیسات جدی وجود دارد که باید از سمت سازمان آب به ما یاری بشود تا فاز اول آن ظرف ۴ ماه آینده افتتاح شود. در فاز اول این پروژه، دو مسیر غرب به شمال و آیت الله سعیدی را افتتاح می‌کنیم.

حق‌بین در ادامه با اشاره به پروژه‌های شرق تهران گفت: همزمان با پروژه‌های اصلاح تقاطعات، پروژه‌های بزرگراهی در شرق و غرب تهران در دست اجراست. به طوری که پروژه بزرگراه شهید شوشتری به طول ۱۶ کیلومتر که فاز اول آن ۹/۳ کیلومتر طول دارد، از این دست پروژه‌هاست. اجرای فاز دوم هم در گرو مجوز سازمان محیط زیست است.

معاون شهردار تهران گفت: فاز اول این پروژه از بزرگراه امام رضا (ع) تا بلوار هجرت و اتصال به بلوار بسیج ادامه دارد. ۸۰ درصد مسیر آسفالت شده و تا فروردین ماه افتتاح خواهد شد. عملاً با این افتتاح کاهش ترافیک محسوسی را در بزرگراه بسیج احساس خواهیم کرد.

فاز دوم بزرگراه شهید بروجردی ابتدای فروردین افتتاح خواهد شد

معاون عمران شهرداری تهران افزود: بر اساس طرح جامع شبکه معابر شهر تهران، ۲۷ کیلومتر بزرگراه در دست اجرا داریم که در این میان فاز دوم بزرگراه شهید بروجردی تا پایان سال آماده افتتاح خواهد شد و در تعطیلات نوروز این فاز به طول ۱/۱ کیلومتر به بهره برداری خواهد رسید.

تاکنون بیش از ۳ برابر ادوار گذشته آسفالت‌ریزی انجام شده است

وی همچنین گفت: یکی از اقدامات برجسته این دوره نهضت آسفالت بود که با خرید دو دستگاه کارخانه ظرفیت تولید را حداقل ۳ برابر افزایش دادیم. در حال حاضر با بیش از ۴۰ اکیپ مکانیزه و ۱۰۰ اکیپ دستی در حال آسفالت‌ریزی هستیم. تا این لحظه ۳ و نیم میلیون تن آسفالت ریخته شده که این عدد بیش از ۳ برابر ادوار گذشته است.

حق‌بین ادامه داد: در بزرگراه آزادگان با هماهنگی پلیس در دو سال گذشته آسفالت کندروها را بهسازی کردیم. البته روش آنجا برای دوام بیشتر متفاوت بود. در بخش کندرو با هماهنگی پلیس این کار با تأخیر انجام شد چرا که اکیپ‌های ما باعث افزایش ترافیک می‌شد و کار با سرعت کمی انجام گرفت. سال گذشته بیش از ۱۰ درصد آسفالت ما در بزرگراه ازدگان ریخته شد.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه در بخش تندرو به جهت اتصال به رمپ‌ها، لوپ‌ها و راست گردها باید مسیر را مسدود کنیم از این رو کار با سرعت کمتر انجام می‌شود. بنابراین کارخانجات ظرفیت کافی را دارد اما حتماً لازم است با هماهنگی پلیس این کار انجام بشود.

خط کشی تمام معابر تازه آسفالت شده ظرف یک ماه آینده

وی در خصوص خط کشی بزرگراه حکیم هم گفت: بعد از اجرای آسفالت باید مدتی را به آسفالت فرصت بدهیم بعد خط کشی را انجام بدهیم. فکر می‌کنیم ظرف یک ماه آینده تمام معابر که تازه آسفالت شده خط کشی بشود.

حق‌بین درباره جمع‌آوری پل حافظ هم خاطرنشان کرد: در خصوص جمع‌آوری پل حافظ از چند منظر باید موضوع بررسی می‌شد. پیرامون مقاوم سازی مطالعات انجام و جلسات مشترکی با پلیس راهور و معاونت حمل و نقل برپا شد و گزینه‌هایی جهت جایگزینی مطرح شد. جلسه‌ای به جهت هم افزایی انجام گرفت تا با تغییر شبکه معابر و جریان ترافیک بتوانیم پل را جمع کنیم. البته اگر نشود ترافیک را حل کرد راضی به مقاوم سازی می‌شویم که این از نظر ما صرفه اقتصادی ندارد. این پل یک پل موقت بود و در حال بررسی هستیم که کدام به چه صورت زیرگذر انتخاب بشود. نتیجه نهایی به جمع بندی جلسه کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران موکول شد که بزودی برگزار می‌شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به پلازاهای سطح شهر نیز اظهار کرد: در بحث عرصه‌های عمومی به جهت افزایش کیفیت زندگی شهروندی توجه ویژه‌ای صورت گرفت. یکی از این عرصه‌ها میدانگاه جهاد بود که چند جایزه بین‌المللی را به خود اختصاص داد. چند پلازای دیگر مانند باغ فردوس و بلوار شهدای صادقیه نیز از سوی معاونت پیگیری شد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت پله‌های برقی سطح شهر هم گفت: در خصوص پله‌های برقی از ابتدای سال جاری مأموریت نگهداشت پل‌های مکانیزه شهر تهران به جز مترو به ما سپرده شد. از ابتدای سال یک برنامه‌ریزی جامع داشتیم و در چند وجه این پروژه را دنبال می‌کنیم. در گام اول نوسازی پله‌هایی که کارایی خود را از دست داده بودند دنبال شد. آنچه مهم است حفظ جان و ایمنی مردم است؛ به همین جهت برخی پل‌ها که کارایی ندارند را خاموش می‌کنیم چرا که نیاز به زمان برای تعویض تأسیسات داریم.

حق‌بین گفت: ۵۱ یونیت از ابتدای سال نوسازی شد و ظرف یک ماه آینده ۱۴ یونیت دیگر بازسازی می‌شود. همزمان تبدیل تعدادی از این پله‌ها را به رمپ برای افراد کم توان به جهت مناسب سازی در دست داریم. همچنین برنامه برای اضافه کردن ۶۰ یونیت جدید به پایتخت داریم. همچنین ۱۸ آسانسور در سطح شهر داشتیم که تا پایان امسال تمامی آنها بازسازی می‌شوند. به صورت کلی ۴۴۹ یونیت در تهران داشتیم که تا پایان سال تعدادی جمع‌آوری می‌شوند.

افتتاح خانه شهر در زمستان

معاون شهردار تهران در پایان گفت: پروژه‌ای تحت عنوان خانه شهر در میدان امام خمینی در دست اجراست که پلاک یک تهران است؛ پروژه‌ای فاخر که ظرف سه ماه آینده با کاربری موزه تهران افتتاح می‌شود.