کرمانشاه - مدیر باغبانی جهاد کشاورزی کرمانشاه از آماده سازی باغات استان با تغذیه کودهای مقاوم به سرما و مدیریت آبیاری در برابر سرمازدگی پاییزه خبر داد.

رحمان فیض قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: از جمله اقدامات انجام شده در استان برای آماده سازی محصولات حساس به سرما می‌توان به تغذیه با کودهایی که مقاومت به سرمای پاییزه را افزایش می‌دهد در طول فصل رویش و خصوصاً در نیمه دوم تابستان اشاره کرد.

وی افزود: با مدیریت آبیاری و سایر عوامل تأثیر گذار آمادگی لازم در مورد باغات صورت گرفته است، این موضوع از روش‌های مختلف ترویج شده است.

مدیر باغبانی استان کرمانشاه تصریح کرد: ممکن است باغات گردو، انگور و انجیر که مراحل آماده سازی را طی نکرده باشند خسارت ببینند که سطوح آن زیاد نیست.

وی ادامه داد: سرمازدگی زود رس پاییزه در باغات خیلی خسارت زا نیست و معمولاً بهترین روش آماده سازی باغات در تحمل سرما است که در بیشتر باغات استان انجام می‌شود.

قربانی همچنین عنوان کرد: باغات بیشتر در مقابل سرمای دیر رس بهاره آسیب پذیر هستند که استفاده از ارقام مقاوم و دیر گل، آبیاری در زمان وقوع سرمازدگی، تغذیه، استفاده از مواد دود زا و گرمایشی و در مواردی استفاده از پوشش و چاهک معکوس انجام می‌شود.

وی همچنین افزود: پیش بینی سرمازدگی از اول فصل زراعی نمی‌تواند خیلی دقیق باشد.

قربانی در آخر خاطر نشان کرد: بیمه محصولات باغی در مقابل عوامل خسارت زا می‌تواند در استمرار تولید و کمک به باغداران در جهت جبران خسارت بسیار مؤثر باشد.