ایلام-کشتار غیرمجاز دام در حالی همچنان معضل بزرگ بهداشتی در ایلام محسوب می شود که فعال کردن کشتارگاه های مجاز نیازمند توجه است.

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: کشتار غیرمجاز دام‌ها در مبادی اصلی تردد شهرها و آویزان بودن لاشه همچون ریختن خونابه و فضولات حاصل از کشتار دام‌ها از جمله معضلاتی می‌باشد که سالهاست دامن گیر استان ایلام شده و پیامدهای منفی متعددی به همراه داشته است.

گوشت قرمز و فرآورده‌های حاصل از آن به سبب داشتن پروتئین، مواد معدنی و اسید آمینه‌های ضروری، نقش مهمی در تأمین نیازهای تغذیه‌ای جوامع بشری دارد؛ با این حال امروزه در برخی از نقاط کشور به کررات دیده می‌شود که گوشت مورد نیاز مردم از راه‌های غیر بهداشتی همچون کشتار غیرمجاز دام تأمین می‌شود.

متأسفانه مدت هاست کشتار غیر مجاز دام به یک معضل بزرگ تبدیل شده که استان ایلام هم از این قضیه مستثنی نبود و در بحث کشتار غیر مجاز دام سرآمد استان‌های کشور است.

ایلام در کنار مزیت‌هایی که در زمینه محصولات دامی دارد، متأسفانه به عنوان یکی از استان‌هایی شناخته می‌شود که کشتار غیرمجاز دام در آن بالاست و این موضوع نیز به تبع مشکلات بسیاری از قبیل بروز بیماری‌های مشترک و قابل‌انتقال بین انسان و دام، تجمع حیوانات ولگرد و حشرات، نازیبایی مبلمان شهری، آسیب روانشناسی و مشکلات بهداشتی به همراه دارد.

شایان ذکر است کشتار غیرمجاز دام در برخی شهرهای استان ایلام از جمله در مبادی اصلی ورودی استان همچون مهدی آباد و شباب بیشتر دیده می‌شود، به گونه‌ای که آویزان بودن لاشه دام‌ها، ریختن خون آبه و فضولات حاصل از کشتار دام در جوی کنار معابر اولین چیزی است که به چشم هر مسافر و شهروندی خورده و چهره زشت و نازیبایی به همراه دارد.

بررسی‌ها نشان داده جدا از منفعت طلبی برخی افراد، نبود کشتارگاه دام در استان ایلام هم در افزایش کشتار غیر مجاز دام بی تأثیر نیست، عدم برخورداری از کشتارگاه در حالیست که این استان یکی از قطب‌های اصلی دامداری در کشور به شمار می‌رود و نبود کشتار گاه در آن یقیناً معضلات بسیاری از جمله کشتار غیر مجاز دام به همراه دارد.

معضلات کشتار غیرمجاز دام در ایلام

مسعود رحمانی کارشناس بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه کشتار غیرمجاز دام یکی از پدیده‌های غیربهداشتی است که معمولاً در سطح بعضی از شهرهای استان ایلام اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: برخی افراد سودجو به دلیل منفعت طلبی در نقاط وحاشیه شهرهای استان از جمله منطقه مهدی آباد وشباب، در کنار معابر و خیابان‌ها و محیط‌های باز نسبت به کشتار اقدام می‌کنند که همین مهم موجب شده کشتار غیرمجاز دام به یک مشکل جدی در استان تبدیل شده و پیامدهای بسیاری به همراه داشته باشد.

وی افزود: متأسفانه کشتار غیرمجاز دام به معضلی بهداشتی تبدیل شده و باعث ایجاد انواع خطر و نابسامانی نظیر شیوع انواع بیماری‌ها، آلودگی محیط، تجمع حیوانات، حشرات و جوندگان، آسیب روانشناسی، نازیبایی مبلمان شهری و انتقال عوامل بیماری‌ها به مناطق دیگر می‌شود.

رحمانی گفت: از سوی دیگر ذبح دام در معابر عمومی و در برابر چشم کودکان تأثیر منفی بر روح و روان آنها گذاشته و با دیدن این صحنه‌های کشتار که بعضاً با خشونت نیز همراه است آثار زیان بار روانی در کودکان ایجاد و در درازمدت باعث ایجاد رفتارهای خشونت بار در افراد می‌شود.

وی اضافه کرد: با وجود تلاش‌های انجام شده در مقوله مقابله با کشتار غیرمجاز دام در استان توفیق چندانی نداشته‌ایم و همچنان شاهد رونق این مسئله در برخی شهرستان‌ها هستیم، از این رو رفع معضل کشتار غیر مجاز دام علاوه بر فرهنگسازی نیازمند عزم و اراده جدی جهت راه اندازی کشتارگاه در استان است، چرا که نبود کشتار گاه مزید بر علت بوده و تأثیر بسزایی بر افزایش کشتار غیرمجاز دام در ایلام داشته است.

نبود کشتارگاه دام در ایلام

یونس احمدی مدیرکل دامپزشکی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در استان ایلام عموماً ذبح و کشتار دام از راه‌های سنتی انجام می‌شود که این موضوع عموماً سبب انتقال بیماری‌های مشترک خطرناک و واگیردار مانند تب کریمه کنگو می‌شود.

وی با بیان اینکه کشتار غیر مجاز دام در استان ایلام به یک معضل جدی تبدیل شده، افزود: امنیت غذایی در گروی سلامت دام و طیور مصرفی است و کشتار غیرمجاز دام بدون شک سلامت عموم مصرف کنندگان هم استانی را تحدید کرده و یک مسئله مهم محسوب می‌شود.

احمدی ادامه داد: علاوه بر نظارت و جلوگیری کشتار غیر مجاز در استان، احداث کشتارگاه یکی دیگر از راهکارهای اساسی جهت رفع این معضل و جلوگیری از بروز بیماری‌های دامی می‌باشد؛ چرا که در کشتارگاه به رغم دامداری‌های غیر مجاز دام‌ها تحت نظر دامپزشکی و با معاینه ناظر شرعی ذبح می‌شوند.

وی در پایان گفت: شهرداری‌ها طبق قانون مکلف هستند کشتارگاه‌ها را فعال و به بخش خصوصی واجد شرایط واگذار کنند، شایان ذکر است سه کشتارگاه مرغ و یک کشتارگاه دام در حال احداث و ۲ کشتارگاه مرغ هم در مرحله موافقت اصولی هستند.

کشتار غیر مجاز دام و آویزان کردن لاشه حیوانات در معرض دید کار غیر فرهنگی بوده و در شأن استان گردشگر خیز ایلام نیست، به همین سبب ضروری است اقدامی اساسی جهت رفع این معضل و همچنین احداث کشتارگاه در استان صورت گیرد.