نماینده مردم اهر در مجلس خواستار تذکر جدی به وزارت کار و صنعت و معدن و مهندسی خراسان در خصوص قصور صورت گرفته در رابطه با معدن ذغال سنگ پرورده طبس شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، بیت الله عبداللهی در نشست علنی امروز (سه شنبه، اول آبان ماه) مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش مشترک کمیسیون‌های صنایع و معادن، اجتماعی و اصل نودم قانون اساسی در مورد حادثه انفجار معدن زغال سنگ پروده طبس به عنوان نماینده کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: ضمن عرض تسلیت به خانواده کارگران معدنجو از دستگاه‌های ذیربط درخواست دارم تا مشکلات آنها را حل کنند.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس مجلس ادامه داد: بر اساس گزارش قرائت شده عمده مشکل ناشی از عدم نظارت درست است، دستگاه‌های اجرایی عریض و طویل داریم، هزینه بالا برای اداره این دستگاه‌ها وجود دارد ولی مشکل عمده از بخش نظارت و اجرایی است، بازدیدها و بازرسی‌ها در موارد مختلف صوری و ظاهری است و خروجی لازم را ندارد.

وی با بیان اینکه عملکرد این معدن نشان می‌دهد علیرغم بازرسی و حضور دستگاه‌ها و هزینه‌کرد ولی اقدام مؤثر، مثبت و سازنده برای رفع نواقص انجام نشده است، اضافه کرد: ظلم است به کشور که برای سازمان عریض و طویل هزینه شود اما نتیجه‌ای حاصل نشود و نمونه آن عزیزانی است که در زیر خاک مدفون شده‌اند، با این کار امنیت را از سایر کارگران معادن گرفته می‌شود و نسبت به شغل خود احساس ناامنی می‌کنند.

عبداللهی خواستار تذکر جدی به وزارت کار و صنعت و معدن و مهندسی خراسان شد و بیان کرد: آنچه در گزارش مشخص است فقدان نظارت بر نقشه‌های تعبیه معدن معدنجو که مغایر با ماده ۸۷ قانون کار و قانون ۳۶۰ آئین‌نامه ایمنی معادن است. قانون و آئین نامه وجود دارد اما توجه به آن نمی‌شود. چرا مسئولین نباید به وظایف قانونی خود عمل کنند.

عبداللهی عدم انجام عملیات گاززدایی پیش از استخراج معدن معدنجو را مغایر با مواد ۳۹۹ و ۳۸۳ آین نامه ایمنی معادن دانست و ادامه داد: این امر نشان دهنده این است که قوانین و آئین نامه وجود دارد اما نظارت کافی نیست، علت عدم نصب سیستم مانیتورینگ چیست؟ آیا سرمایه گذاران کوتاهی می‌کنند، دستگاه نظارتی باید جلوی آن رابگیرد،؛ نباید عده‌ای فقط دنبال ثروت‌اندوزی بیشتر باشند، این کار باید از راه درست انجام شود نه اینکه باعث گرفتن جان کارگران شود./