وزیر کشور گفت: انتخاب استانداران در عین دارا بودن شرایط عمومی که همه مدیران و کارگزاران نظام باید دارا باشند، اولویت اصلی کارآمدی و شایستگی آنها است.

به گزارش خبرنگار مهر، اسکندر مؤمنی وزیر کشور در مراسم معارفه محمدصادق معتمدیان استاندار جدید تهران، اظهار کرد: رئیس جمهور در دوران انتخاباتی موضوعات مختلف را مطرح کرد از جمله «وفاق و همبستگی ملی» اداره کشور باید توسط همه گروه‌های مختلف صورت بگیرد و بر همین اساس کابینه را معرفی کرد.

وی افزود: مجلس با میانگین بالا به همه کابین رأی اعتماد داد و طبیعتاً بر اساس صحبت‌های رئیس جمهور در وزارت کشور باید به همین سبک و سیاق عمل کنیم و انتخاب استانداران در عین دارا بودن شرایط عمومی که همه مدیران و کارگزاران نظام باید دارا باشند، اولویت اصلی کارآمدی و شایستگی آنها است.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: فرد کارآمدی که برای استاندار انتخاب می‌شود اینکه از چه تفکری است و از چه قومیتی هست و حتی از چه مظهری است هیچ تفاوتی ندارد. همه اهل ایران هستیم و باید برای سربلندی ایران تلاش بکنیم.

اسکندری گفت: اولین استاندار اهل سنت بعد از پیروزی انقلاب در دولت آقای پزشکیان منصوب شدند برای استان کردستان، همینطور اولین استاندار اهل قومیت عرب برای خوزستان انتخاب شد و همینطور اولین بار در دیار کردستان یک بانو به عنوان فرماندار انتخاب شد و این شعار وفاق ملی است که دولت چهاردهم دارد استفاده از همه ظرفیت‌ها و جمعیت انسانی کشور است و واقعاً همه ما بر همین میثاق پایبند هستیم.

وزیر کشور کارآمدی را ملاک اصلی خدمتگزاران در دولت چهاردهم دانست و گفت: وفادار هستیم و انتخاب استانداران را به همین شیوه انجام می‌دهیم. استان تهران ظرفیت‌های بسیار عظیمی دارد و جایگاه بسیار مهمی در ایران و منطقه دارد. طبیعتاً استانداری که در این استان منصوب می‌شود باید بیشترین قرابت و نزدیکی را به این شعار وفاق ملی و به این رویکرد وفاق ملی داشته باشد.

مؤمنی ضمن تشکر از آقای فخاری استاندار سابق تهران و دولت سیزدهم اظهار کرد: آقای فخاری ویژگی‌های فراوانی دارند. سلامت و صداقت و در عین پرکاری از ویژگی‌های او است. در مدت قریب به دو سال ایشان و همکارانشان و مجموعه مدیران فرازهای استان تهران را با تلاششان اداره کردند. کارنامه آقای فخاری درخشان است و برای ایشان آرزوی موفقیت دارم.

وی افزود: آقای معتمدیان در استان خراسان جنوبی در دولت دوازدهم استاندار بود و برای استان تهران با توجه به شاخص‌هایی که در نظر گرفته شد، با فاصله نمره بالایی آورد و حتماً دیدید که استان تهران جای آزمون و خطا نیست. او در خراسان جنوبی و خراسان رضوی موفقیت‌های بالایی کسب کرد همینطور در آذربایجان غربی نیز به همین شکل موفق بود. اختصاص خوانده است و هم در حوزه اقتصادی و هم توسعه موفق بود و هم در حوزه‌های اجتماعی و استفاده از ابزار نرم در مدیریت‌های مختلف، موفق بوده استان که تاکنون خدمت کرده بود بماند و خدمت کند.

وزیر کشور گفت: به اجماع تمام نمایندگان استان آذربایجان غربی که خودش یک سرزمین وفاق با اقوام و مذاهب مختلف است همگی خواستار این بودند که آقای معتمدیان ابقاء شود. روحیه او در همه مراکزی که خدمت کرده است وفاق بوده است و از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کرد.

مؤمنی گفت: محمدصادق معتمدیان این ویژگی را داشته است که نگذارید پدیده‌های اجتماعی تبدیل به موضوع امنیتی شود و حتی پدیده‌های امنیتی را با قدرت نرم و اجتماعی حل و فصل کنیم.

وزیر کشور بیان کرد: استان تهران ظرفیت‌های عظیمی دارد اما چالش‌هایی دارد که امیدواریم آقای معتمدیان در اولویت اول خود قرار دهد و به حول قوه الهی با همکاری همه مسئولین و دستاندرکاران و نمایندگان انشاالله نسبت به ساماندهی این چالش‌ها اقدام کنند.

مؤمنی استان تهران را مهاجرپذیرترین استان کشور و دانست و افزود: برای تأمین آب تهران باید ظرفیت‌های ملی به میدان بیاید و موضوع کم آبی آب باید در استان تهران در اولویت قرار بگیرد همچنین آلودگی هوا همه مردم را رنج می‌دهد و آسیب‌های جسمی و روحی به همه مردم وارد می‌کند. بدون تردید این موضوع با ارائه یک برنامه مدون و با استفاده از نظر متخصصین و دانشمندان قابل ساماندهی است که در بسیاری از شهرهای دنیا با برنامه ادامه‌دار مسائل حل شده است.

وی گفت: ترافیک یک موضوع غیر قابل اغماض است و بخش عمده‌ای از امور مردم در ترافیک هدر می‌شود و بر اساس استانداردها هر شهروند باید با ۳۰۰ متر پیاده‌روی به حمل و نقل ایمن و ارزان دسترسی داشته باشد و ما با این شاخص فاصله داریم.

وزیر کشور در بخشی از سخنانش بیان کرد: افزایش حاشیه نشینی و آسیب‌های اجتماعی استان تهران را رو به افزایش داشته‌ایم و به همین دلیل است که این استان مهاجرپذیرترین استان ایران شده است و باید این چالش در اولویت استاندار و همه دستگاه‌ها قرار بگیرد.

مؤمنین حضور گسترده اتباع بیگانه در استان تهران را یکی از چالش‌هایی دانست که باید مورد نظر قرار بگیرد و افزود: در اولویت اول ساماندهی و طرد اتباع بیگانه غیرمجاز باید در اولویت قرار بگیرد و ما بارها گفته‌ایم که روحیه مهاجر ستیزی نداریم و مشترکات زیادی با همسایگانمان داریم.

وی گفت: بر اساس قوانین بین‌المللی کشورهای مهاجر پذیر باید کمک شوند و هیچ کمکی به ایران نشده است و ایران ما ظرفیت این همه مهاجر و اتباع خارجی را ندارد و ساماندهی آنها باید در اولویت اول قرار بگیرد و در کنار همه این‌ها توجه متناسب به کل استان تهران باید مورد توجه باشد.

وزیر کشور در همین رابطه بیان کرد: مردم‌داری و مردم محوری و احترام به مردم اولویت اصلی دولت چهاردهم و کارگزاران دولت هست. مردم باید این تغییر را احساس کنند. نکاتی که ما می‌گوئیم خدای ناکرده خدشه‌دار کردن تلاش گذشتگان نیست. باید امروزمان بهتر از دیروز باشد و فردایمان بهتر از امروز باشد. باید احساس بکنم که کرامتشان بیشتر در نظر گرفته می‌شود و ارتباط مسئولین با آنها راحت‌تر خواهد شد. و دسترسی به مسئولین و شنیدن صدای آنها به یک آرزوی دست نیافتنی تبدیل نخواهد شد. وقتی احترام مردم را در نظر بگیریم همین در آنها احساس رضایت می‌کند و هیچ هزینه‌ای ندارد و تنها چیزی که هزینه ندارد همین است اما در عوض سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم را افزایش می‌دهد. و این موجب افزایش اعتماد آنها به مردم خواهد شد.

مؤمنی در بخشی از سخنانش اظهار کرد: مردم اطمینان داشته باشند که ما از هیچ چیزی فروگذار نخواهیم کرد. با بدون تردید با تلاش جمعی و با وفاق ملی و همبستگی اجتماعی می‌توانیم به پیشرفت ایران عزیز و اعتلای ایران عزیز امیدوارتر باشیم. تاکید می‌کنم استان تهران ظرفیت‌های شناخت و ناشناخته فراوانی دارد و چالش‌های بزرگی دارد که حتماً می‌توانیم بر آنها فائق بیاییم.