سرپرست معاونت اقتصادی سازمان برنامه با بیان اینکه از سیاست شوک وار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی درس گرفتیم، گفت: قرار نیست ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان حذف شود بلکه آهنگ رشد در طول سال تعدیل می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد قاسمی سرپرست معاونت اقتصادی سازمان برنامه و بودجه امروز در نشست خبری تشریح لایحه بودجه ۱۴۰۴، در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه «شنیده ها حکایت از این دارد که دولت تصمیم دارد برای بودجه سال آینده، نرخ مرکز مبادله را برای نرخ ارز در نظر بگیرد که ۵۰ هزار و خرده‌ای است. در صورت تأیید علی رغم تاکید آقای همتی مبنی بر اینکه افزایش نرخ ارز تأثیری روی تورم ندارد، اما به نظر می‌رسد سال آینده احتمالاً شاهد یک ابر تورم خواهیم بود، لطفاً بفرمائید دولت چهاردهم در تدوین بودجه ۱۴۰۴ چه سیاستی را اعمال کرده است؟» گفت: خط قرمز سیاست بودجه‌ای این بوده است که به معیشت عمومی مردم شوک وارد نشود. ما از سیاست شوک وار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی درس گرفتیم. شاید در آن دوران چند جلسه برگزار شد و آن زمان اعلام کردم این کار یکباره صورت نگیرد. این قسمت از کار که به معیشت مردم شوک وارد نشود در دستور کار است. قرار نیست ارز ترجیحی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان حذف شود بلکه آهنگ رشد در طول سال نسبت به رشد نقدینگی و سایر متغیرها با تعدیل‌هایی همراه خواهد بود.

وی افزود: در مورد قیمت مبنای محاسبه ارزش گمرکی کالاهای غیر اساسی که فرض بر آن است با حداقل شوک قیمت‌های مبنای محاسبه ارز نسبت به محاسبه حقوق گمرکی به قیمت بازار نزدیک شود. معادل این اتفاق به این معنی است که از نیاز دولت و کسری بودجه دولت و استقراض بانکی کاسته می‌شود. زمانی که این دو عامل با هم تعامل پیدا کند انتظار داریم نرخ تورم از این ناحیه تغییری نکند.

قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: روالی در خصوص نرخ ارز در حوزه صادرات و واردات وجود دارد. مانند مبنای ارزش کالاهای صادرات و وارداتی. اگر به همین ترتیب منفعل اجازه می‌دادیم نرخ‌ها به همین شکل پیش برود کسری تراز تجاری به نحوی پیش می‌رفت که مجدد جهش ارزی داشته باشیم. تلاش دولت این است که یک سیاست فعال داشته باشد و در مواردی که مربوط به معیشت مردم نیست، بتواند یک نرخ واحدی داشته باشد تا ضمن تشویق صادرات، واردات را نیز کنترل کند.