رسانه‌های روسی با انتشار تصاویری از ورود سران کشورهای مختلف به شهر کازان اعلام کردند که امروز نخستین روز شانزدهمین اجلاس بریکس آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، امروز سه‌شنبه نخستین روز شانزدهمین اجلاس سران گروه «بریکس» در شهر کازان روسیه آغاز خواهد شد و به مدت ۳ روز تا ۲۴ اکتبر (روز پنج‌شنبه) ادامه خواهد داشت.

رسانه‌های روسی با انتشار تصاویری از ورود سران کشورهای مختلف اعلام کردند که ۳۶ کشور در این اجلاس از جمله ۲۲ کشور در سطح ریاست‌جمهوری و رؤسای ۶ سازمان بین‌المللی در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

«مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور ایران نیز در این اجلاس شرکت خواهد کرد؛ بنابر گزارش رسانه‌های روسی پزشکیان و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز چهارشنبه در حاشیه نشست دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

طبق برنامه‌ریزی انجام شده نتایج ریاست روسیه بر این گروه بررسی خواهد شد که در این زمان ۱۰ کشور از جمله سه کشور عربی به این گروه اضافه شدند.

این نشست نخستین نشست پس از پیوستن ۵ کشور جدید به بریکس در سال ۲۰۲۴ است.

به نوشته اسپوتنیک، روسیه در سال جاری میلادی ریاست گروه بریکس را بر عهده دارد و در دوران ریاست مسکو ۳ موضوع در اولویت قرار دارد؛ سیاست، امنیت و همکاری در زمینه تبادلات اقتصادی، مالی، انسان‌دوستانه و فرهنگی.

افزون بر این در ماه‌های گذشته مسکو برای ارتقای شیوه‌های عملی همکاری بین کشورهای عضو بریکس، بیش از ۲۰۰ رویداد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را برگزار کرده است.

شرکت‌کنندگان در این اجلاس پیش‌بینی می‌کنند که ایجاد سکوی پرداختی دیجیتال بریکس که به آن «پل بریکس» مشهور است بررسی شود و همچنین شیوه‌های افزایش تبادلات تجاری با ارزهای ملی.

گروه بریکس در سال ۲۰۰۶ از سوی برزیل، روسیه، هند و چین تأسیس شد و آفریقای جنوبی هم در سال ۲۰۱۱ به آن ملحق شد. در ژانویه ۲۰۲۴، مصر، ایران، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و اتیوپی اعضای جدید این گروه شدند.