وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وظیفه وزارت بهداشت؛ درمان و بهداشت حرفه‌ای بوده است که به طور کامل هم انجام شده و هم گزارش آن ارائه شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۱ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در ارائه گزارش اقدامات انجام شده برای حادثه دیدگان واقعه تلخ معدن ذغال سنگ طبس ضمن تسلیت و احترام به خانواده حادثه دیده گفت: وظایفی که بر عهده وزارت بهداشت و درمان بوده است در دو بخش درمان و بهداشت معطوف شده که آنها را برای شما عزیزان ارائه خواهم کرد.

وی افزود: در بخش درمان ۳۰ مجروح داشتیم که در همان روز نخست با اعزام و ساماندهی اورژانس فردوس و طبس به منطقه آماده باش بخش درمان یزد و مشهد، آمادگی کامل را انجام دادیم و آمبولانس‌ها اعزام شدند و اورژانس هوایی نیز اعزام شد و از مجروحین این حادثه در همان روز ۱۴ نفر را مرخص کردیم و به صورت سرپایی اقدامات آنها انجام شد و ۱۶ مجروح باقی مانده در بیمارستان طبس و شش نفر را نیز به یزد منتقل کردیم و آنها نیز در بخش ICU تحت درمان قرار گرفتند و اقدامات درمانی انجام شد ولی متأسفانه از مجموع ۳ نفر به علت خفگی فوت کردند و پیگیری‌ها تا همین امروز هم انجام شده است ولی یک مجروح تا همین امروز در بخش ICU در بیمارستان یزد بستری است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: در بخش بهداشت هم آن کاری که بر عهده وزارت بهداشت بوده در حوزه کارشناسی بهداشت حرفه‌ای تمام بازدیدهای دوره‌ای از کارشناسان حرفه‌ای ما به طور منظم انجام شده است و در آخرین بازدید هم که در سال ۱۴۰۳ بوده است، سه بازدید از تمام کارگران که معادل ۵۵۰ نفر کارگر بوده معاینه شدند و تحت بازرسی بازرسی حرفه‌ای و سلامت قرار گرفتند.

ظفرقندی بیان کرد: وظیفه وزارت بهداشت در این دو مقوله درمان و بهداشت، حرفه‌ای بوده است که به طور کامل هم انجام شده و هم گزارش آن ارائه شده است که اگر هم لازم باشد مکتوب دراختیار شما قرار خواهد گرفت. وظیفه بازرسی کار براساس ماده شش قانون کار برعهده شورای عالی حفاظت کار است که البته وزارت بهداشت عضو آن نیست. در کمیسیون‌های تخصصی چه اصل ۹۰ و چه کمیسیون‌های دیگر از ما سوال یا استعلامی در این زمینه نشد، اما جهت توضیح به نمایندگان این مطالب را خدمتتان عرض کردم./