تبریز-سرپرست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: ارزش صادرات کالاهای کشاورزی استان در شش‌ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه از لحاظ ارزشی ۱۹درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، شهرام شفیعی در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت: صادرات بخش کشاورزی در هفت گروه کالایی طبقه‌بندی می‌شود که گروه خشکبار با بیشترین میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با سهم ۴۰ درصدی رتبه اول را به خود اختصاص داده است و در رتبه‌های بعدی، گروه شیرینی‌ها، شکلات و فرآورده‌های غلات با سهم ۳۰ درصد رتبه دوم و گروه صنایع تبدیلی ۱۶ درصد رتبه سوم قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه میانگین ارزآوری هر کیلو از محصولات بخش کشاورزی استان معادل یک دلار است افزود: بخش باغبانی از جمله بخش‌های مهم تولیدی در است که سال‌هاست به پایداری رسیده و قابلیت صادرات انواع تولیدات این بخش به سایر کشورها وجود دارد.

شفیعی میزان صادرات بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی را در شش ماهه اول سال ۱۴۰۳، ۱۵۳ هزار و ۵۶۴ تن به ارزش دلاری ۱۶۳ میلیون و ۳۶۱ هزار و ۲۸۱ اعلام کرد و افزود: در گروه محصولی خشکبار میزان صادرات، ۳۳ هزار و ۸۶ تن به ارزش دلاری ۶۵ میلیون و ۳۴۷ هزار و ۳۰۰ دلار بوده است که ارزآوری آن ۱.۹۸ دلار است. در گروه محصولی شیرینی‌جات، شکلات و فرآورده‌های غلات میزان صادرات، ۵۲ هزار و ۵۹۴ تن به ارزش دلاری ۴۹ میلیون و ۴۰۲ هزار و ۱۰۰ دلار و ارزآوری ۰.۹۴ دلار است. در گروه محصولی صنایع تبدیلی میزان صادرات، ۳۱ هزار و ۴۸۰ تن به ارزش دلاری ۲۶ میلیون و ۹۵۷ هزار دلار و ارزآوری ۰.۸۶ دلار بوده است. در گروه محصولی گل و گیاه، دارویی، خوراکی، زینتی و صنعتی میزان صادرات یک هزار و ۱۰۱ تن به ارزش دلاری یک میلیون و ۳۰۷ هزار دلار و ارزآوری ۱.۱۹ دلار بوده است. میزان صادرات در محصولات لبنی ۵ هزار و ۶۶۵ تن به ارزش دلاری ۵ میلیون و ۲۶۰ هزار و ۵۴۱ دلار و ارزآوری ۰.۴۲ دلار بوده است. در گروه محصولی میوه و تره بار میزان صادرات، ۲۸ هزار و ۵۸۸ تن به ارزش دلاری ۱۲ میلیون و ۱۴ هزار و ۷۰۰ دلار و ارزآوری ۰.۴۲ دلار بوده است. در سایر محصولات میزان صادرات یک هزار و ۵۰ تن به ارزش دلاری ۳ میلیون و ۱۲۶ هزار و ۶۴۰ دلار و ارزآوری ۲.۹۷۷ دلار بوده است.