نیویورک‌تایمز به نقل از تحلیلگران جنگی نوشت که تاکتیک‌های جنگ خیابانی حماس در شمال غزه، شکست دادن این گروه را دشوار کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی به نقل از تحلیلگران نظامی نوشت که تاکتیک‌های جنگ خیابانی «چریک‌های حماس» در شمال غزه، شکست دادن این گروه برای اسرائیل دشوار کرده است.

نیویورک‌تایمز نوشت: اکثر فرماندهان ارشد حماس کشته(شهید)‌ شده‌اند. تشکیلات این گروه تضعیف شده و بسیاری از مخفیگاه‌ها و انبارهای مهماتش تصرف و تخریب شده است اما کشته شدن یک سرهنگ اسرائیلی در شمال غزه به دست حماس، آشکار کرد که شاخه نظامی این گروه به‌رغم عدم توانایی در عمل به عنوان یک ارتش متعارف، همچنان یک نیروی چریکی قدرتمند با مبارزان و مهمات کافی برای آشفته کردن ارتش اسرائیل در جنگی کُند، طاقت‌فرسا و در عین حال غیرقابل پیروزی است.

احسان دقسه، عضو طایفه دروزی‌ در فلسطین اشغالی پس از انفجار یک بمب در نزدیکی نفربر ارتش صهیونیستی در شمال غزه کشته شد. این یک حمله غافلگیرکننده بود و با رسم «نمودار» پرواز سرهنگ صهیونیستی پس از انفجار، نشان داد که حماس از زمان آغاز حمله اسرائیل به نوار غزه، چطور حدود یک سال مقاومت کرده و حتی به‌رغم کشته شدن(شهادت) یحیی سنوار، رهبر این گروه، همچنان قادر به مقاومت است.

نیویورک‌تایمز به نقل از تحلیلگران نظامی و نیروهای اسرائیلی، نوشت که باقیمانده مبارزان حماس در ساختمان‌های ویرانه و شبکه تونل‌های گسترده این گروه که عمده آنها با وجود تلاش اسرائیل برای تخریب آنها، دست‌نخورده و بکر باقی مانده است، از انظار پنهان شده و در انتظار فرصت مناسب هستند.

مبارزان حماس گاه و بیگاه در گروه‌های کوچک با تله‌های انفجاری در ساختمان‌های ویران‌شده، بمب‌های کنار جاده‌ای، بمب‌های چسبنده به زره‌پوش‌ها و شلیک آر.پی‌جی به سمت نیروهای اسرائیلی ظاهر می‌شوند.

به نوشته نیویورک‌تایمز، گرچه حماس قادر به شکست اسرائیل در درگیری مستقیم نیست اما حملات جسته و گریخته و تاکتیک به اصطلاح «بزن و در برو»، آنها را قادر ساخته تا همچنان به اسرائیل ضربات کاری بزنند و به طور همزمان از شکست اجتناب کنند.

صلاح الدین العواودة، عضو حماس و یکی از مبارزان سابق این گروه در شاخه نظامی که هم‌اکنون به عنوان تحلیلگر در استانبول زندگی می‌کند، به نیویورک‌تایمز گفت: نیروهای چریک(حماس) خیلی خوب کار می‌کنند و شکست دادن آنها خیلی دشوار است و این مساله نه تنها در کوتاه‌مدت بلکه در درازمدت نیز صادق است. ممکن است که اسرائیلی‌ها ذخایر موشک‌های دوربرد حماس را از بین برده باشند اما آنها همچنان وسایل انفجاری و سلاح‌های سبک بی‌انتهایی در چنته دارند.