نماینده اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد که سیاست ارز چند نرخی طی سال‌های گذشته نه تنها به اهداف تعیین‌شده خود نرسیده، بلکه موجب افزایش فساد و رانت در کشور شده است.

بیت‌الله عبداللهی، نماینده اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار مهر بر آسیب‌های ناشی از تخصیص ارز چند نرخی به بدنه اقتصاد کشور تأکید کرد و گفت: این سیاست طی دهه‌های گذشته نتایج قابل قبولی به همراه نداشته است. ما چهل سال است که از ارز چند نرخی استفاده می‌کنیم، اما نتایجی که باید به دست می‌آمد، هرگز حاصل نشده است. این سیاست نه تنها به سود اقتصاد کشور نبوده، بلکه به نفع عده‌ای خاص تمام شده که از رانت آن بهره‌برداری کرده‌اند.

عبداللهی با اشاره به اهداف اولیه این سیاست که قرار بود به تثبیت قیمت‌ها و کمک به مردم منجر شود، افزود: در ابتدا این ارز با نیت جلوگیری از گرانی کالاهای اساسی به کار گرفته شد، اما متأسفانه به هدف خود نرسید. این روند تنها باعث شد گروهی از افراد خاص از این ارز بهره‌مند شوند، در حالی که مردم عادی از این امتیاز محروم ماندند.

نماینده اهر و هریس در مجلس در ادامه به مشکلات ناشی از واردات کالاهای ضروری با نرخ چندگانه ارز اشاره کرد و گفت: ما باید کالای ضروری و مواد اولیه‌ای را که به تولید داخل نیاز دارند با اولویت وارد کنیم. اما متأسفانه این سیاست باعث شده حتی برای کالاهایی که امکان تولید در داخل کشور وجود دارد، نیز از ارزهای چندگانه استفاده کنیم. این وضعیت به‌جز اتلاف منابع، به تولید داخلی نیز لطمه زده است.

این نماینده مجلس دوازدهم در پاسخ به وضعیت واردات و صادرات کالاها نیز تأکید کرد: در بسیاری از موارد، ارز چند نرخی باعث می‌شود واردات کالاها با قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی صورت گیرد، در حالی که برای صادرات، نرخ ارز بالاتر اعمال می‌شود. این مسئله موجب بروز اختلال در چرخه واردات و صادرات شده و به زیان اقتصاد کشور است.

این نماینده مجلس همچنین به مسئله نانوایی‌ها و تأثیر ارز چند نرخی بر قیمت آرد اشاره کرد و گفت: نرخ‌های متفاوت ارز حتی در حوزه آرد نیز بحران‌آفرین شده است. نانوایی‌ها به دلیل اختلاف قیمت آرد یارانه‌ای و آزاد، برخی مواقع به جای عرضه نان به مردم، آرد یارانه‌ای را به بازار آزاد می‌فروشند. نتیجه این روند، کمبود نان باکیفیت برای مردم است و موجب تضعیف نظام توزیع کالاهای اساسی در کشور می‌شود.

این نماینده مجلس دوازدهم در پایان خاطرنشان کرد: ما باید به سمت تک‌نرخی شدن ارز حرکت کنیم. هرچند که در شرایط کنونی تعدیل و اصلاح این سیاست زمان‌بر خواهد بود، اما با مدیریت درست، می‌توان جلوی بسیاری از مشکلاتی که ارز چند نرخی ایجاد کرده را گرفت. البته برای کالاهای ضروری همچون دارو، مواد اولیه و نیازهای اساسی دانشجویان باید ارز ترجیحی در نظر گرفته شود، اما در سایر بخش‌ها تک‌نرخی شدن ارز یک ضرورت است.