زنجان-دوره کشوری آموزش مقدماتی رانندگی در شرایط ویژه (آفرود) ویژه ۴۰ نفر از رانندگان عملیاتی هلال‌ احمر کشور روز سه شنبه به میزبانی استان زنجان آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دوره کشوری آموزش مقدماتی رانندگی در شرایط ویژه (آفرود) ویژه ۴۰ نفر از رانندگان عملیاتی هلال احمر کشور روز سه شنبه به میزبانی استان زنجان با حضور سجاد حیدریان رئیس اداره توانمندسازی حوزه معاونت برنامه ریزی و آموزش‌های تخصصی سازمان امداد و نجات کشور آغاز شد تا سوم آبانماه ادامه خواهد یافت.

در این دوره رانندگان با عادت غلط رانندگی و خسارت وارده به خودروها، نحوه نگهداری از خودروها و موتورهای امدادی، راهبری موتور در جاده آسفالت، شنی و کوهستانی، سرویس و نگهداری خودروهای جفت، انواع روانکارها و همچنین انواع خودروهای دیفرانسیل و ابزار و وسایل مورد نیاز در محیط‌های مختلف آشنا می‌شوند.

آشنایی با کارکرد موتور و سیستم سوخت و برق، سرویس کاری و انجام راهکارهای اساسی برای پایین آوردن مصرف سوخت، انواع محیط (طبیعت) و قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی خودروهای امدادی از دیگر مباحث این دوره است.

رئیس اداره توانمندسازی معاونت برنامه‌ریزی و آموزش‌های تخصصی سازمان امداد و نجات در افتتاحیه این دوره، گفت: استفاده صحیح، اصولی و کاربری از خودروهای عملیاتی هلال‌احمر از اهمیت بالایی برخوردار است.

سجاد حیدریان افزود: در این دوره منتخبان استان‌ها ضمن ارتقای سطح دانش و مهارت خود باید این مهارت‌ها را به دیگر رانندگان عملیاتی در استان‌های خود انتقال دهند.

وی بیان کرد: رانندگان و نجات گران حاضر در دوره آموزشی مقدماتی رانندگی در شرایط ویژه (آفرود) از نیروهای عملیاتی جمعیت هلال احمر هستند که همیشه در صحنه حادثه جهت نجات انسان‌ها و امدادرسانی حضور دارند و به عنوان نخستین تیم‌های امدادرسانی به محل حادثه اعزام می‌شوند.

رئیس اداره توانمندسازی معاونت برنامه ریزی و آموزش‌های تخصصی سازمان امداد و نجات گفت: لباس سرخ و سپید جمعیت هلال احمر برای هلال احمری‌ها یک افتخار است و هزاران امدادگر و نجاتگر در سراسر کشور در پایگاه‌های امداد و نجات جاده‌ای و کوهستانی به صورت داوطلبانه در حال ارائه خدمت به هموطنان هستند.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری زنجان نیز در مراسم افتتاح این دوره، گفت: رانندگان عملیاتی در پاسخگویی به حوادث نقش مهم و حیاتی دارند و به همین دلیل باید توان عملیاتی این نیروها ارتقا داده شود.

عباس بابایی افزود: رسیدن به موقع و مطمئن و همچنین رساندن لجستیک و امکانات به صحنه حادثه یک امر مهم و حیاتی است که بر عهده رانندگان عملیاتی قرار دارد.

وی با بیان اینکه رانندگان عملیاتی باید با مرور زمان علم، دانش و تجربیات خود را ارتقا دهند، تصریح کرد: ارتقای سطح آمادگی و مهارتی در رانندگی عملیاتی بسیار مؤثر و کاربردی است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری زنجان گفت: آموزش و ارتقای دانش نیروهای عملیاتی در خدمت رسانی به مردم و پاسخگویی به حوادث احتمالی یک امر مهم است که این امر در استان زنجان به خوبی محقق می‌شود.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان زنجان نیز در این مراسم، افزود: استان زنجان برای چندمین بار متوالی میزبان دوره کشوری است.

داوود مهرگان بیان کرد: لجستیک و ترابری دو رکن اصلی جمعیت هلال احمر و چرخه مدیریت بحران در ارائه خدمات امدادی در حوادث احتمالی است.

مهرگان افزود: این دوره با در نظر گرفتن ضرورت نوسازی تجهیزات حمل و نقل امدادی در کشور و به منظور مهارت افزایی و توانمندسازی نجات گران برای استفاده بهینه از خودروهای امدادی و عملیاتی، نخستین بار در سطح کشور به میزبانی جمعیت هلال احمر استان زنجان برگزار می‌شود.