ساری- مدیرکل دامپزشکی مازندران با اشاره به بارندگی های شدید و سرمای هوا نسبت به بروز خسارت در حوزه دام و طیور هشدار داد و از فعالان این حوزه ها خواست به توصیه ها توجه کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، حمزه علی پور بعدازظهر سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به هشدار سطح قرمز وقوع بارش‌های شدید، توصیه‌هایی برای پیشگیری از آسیب به دامداران، مرغداران، زنبورداران و پرورش‌دهندگان صنعت آبزی‌پروری ارائه داد.

وی اظهار کرد: با توجه وقوع بارش‌های سنگین از روز یکشنبه در سطح استان دامداران، مرغداران، زنبورداران و پرورش‌دهندگان صنعت آبزی‌پروری باید به توصیه‌های دامپزشکی توجه کنند و اقدامات مناسب را انجام دهند.

وی افزود: توصیه می‌شود دامداران در شرایط جوی نامساعد از چرای دام‌ها به ویژه در ارتفاعات، بستر رودخانه‌ها و حریم خطوط فشار قوی انتقال برق جلوگیری کنند. همچنین با توجه به کاهش دما، دامداران پناهگاه مسقف برای دور نگه داشتن دام‌ها از کوران باد و تهیه بستر با ضخامت مناسب، خشک و عایق بالا بردن درجه حرارت بدن دام ایجاد کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران در خصوص صاحبان صنعت طیور گفت: باید طیور را گرم و خشک نگه دارند و به منظور حفظ و تداوم تولید تخم مرغ، باید فضایی گرم و خشک برای طیور خود مهیا کنند. خروجی‌ها در واقع به منزله تهویه هستند اما در صورت افزایش تراکم هوا، به جریان هوای بیشتری نیاز است.

وی بیان کرد: با فرا رسیدن بارندگی و مرطوب شدن بستر نگهداری دام‌ها برخی از انواع بیماری‌ها مانند پنومونی و گندیدگی سم شیوع پیدا می‌کند. انگل‌های گوارشی و ریوی در شرایط سرما فعالیت بیشتری دارند و خوراندن داروهای ضد انگل به دام زیر نظر دامپزشک ضروری است.

آقاپور کاظمی افزود: زنبورداران باید فضای داخل کندو را با موادی از قبیل روزنامه، برگ خشک درختان و گونی‌های پلاستیکی پر کنند تا فضای کندو کاملاً تنگ و متراکم شود و به حفظ گرما کمک کند.

وی ادامه داد: کندوی سالم کندویی است که در آن هیچ گونه سوراخ یا درزی وجود نداشته باشد و برای زنبورهای عسل، منطقه معتدل و نه چندان سرد انتخاب شود و کندوها در مسیر وزش باد و سیلاب نباشند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با اشاره به چند توصیه به فعلان صنعت آبزی پروری گفت: در نظر گرفتن تمهیدات لازم برای جلوگیری از ورود سیلاب به مزرعه پرورش، کاهش یا قطع غذادهی در روزهای بارانی، ابری و گل‌آلودگی آب، استفاده از نمک به منظور کاهش استرس (بسته به گونه ماهی)، استفاده از ترکیبات محرک سیستم ایمنی نظیر ویتامین C، استفاده از ترکیبات بهبوددهنده آب، جمع‌آوری تلفات و دفن بهداشتی آن‌ها، شست‌وشو و ضدعفونی با ترکیبات مناسب پس از قطع بارندگی و فروکش کردن سیلاب توصیه می‌شود.

وی با تاکید ارائه گزارش‌های تلفات احتمالی گفت: از دامداران و بهره برداران عزیز خواهشمندم هرگونه تلفات مشکوک را به سرعت به اداره دامپزشکی شهرستان و یا با سامانه تلفنی ۱۵۱۲ گزارش دهند.