در جریان دیدار رئیس مرکز بین‌المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با رئیس دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی بر ضرورت ساماندهی پژوهش‌های قرآنی تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی نیشابوری، رئیس مرکز بین‌المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این دیدار بیان کرد: ایران به عنوان یکی از مراکز فعال و تأثیرگذار در تمدن اسلامی، همواره از دانشمندان بزرگی برخوردار بوده است؛ دانشمندانی که تأثیر بسزایی در رشد و پیشرفت تمدن اسلامی داشته‌اند و این تمدن، بخش اعظم رشد خود را مرهون تلاش دانشمندان این مرز و بوم بوده است.

حسینی نیشابوری با تأکید بر اهمیت افزایش همگرایی و مراودات قرآنی میان ایران و مالزی به عنوان دو کشور مهم و دو قدرت مؤثر جهان اسلام، از آمادگی کشورمان برای فعال کردن دیپلماسی قرآنی میان دو کشور خبر داد و این گام را تحولی مهم در روند تقویت روزافزون روابط قرآنی بین دو کشور توصیف کرد.

رئیس مرکز بین‌المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: ظهور و شکوفایی تمدن پرآوازه و بسیار تأثیرگذار مسلمین، بلاشک مدیون و محصول آموزه‌های قرآن است. در هیچیک از ابعاد مختلف تمدن اسلامی، نمی‌توان ردپای پررنگ و نقش تعیین‌کننده آیات وحیانی قرآن کریم را نادیده گرفت. در واقع، تمدن اسلامی، تمدن قرآن است.

حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری اذعان کرد: خوشبختانه تاریخ این تمدن عظیم الهی را «خوب» و «مقبول» نوشته‌اند. تمدن ما یکی از نادرترین تمدن‌هایی است که تاریخ نگاشته و دقیقی دارد. اما این تمدن عظیم کمتر به روایت گهواره آن یعنی به زبان و بیان قرآنی تحلیل شده است.

وی همچنین، گفت: تمدن مسلمین تنها یک تمدن بشری نیست که با رویکردهای تاریخ‌نگاشتی مرسوم، به تحلیل و توصیف آن پرداخت و به عبارت دیگر تمدن الهی اسلام باید در متن آیه‌های قرآن تحلیل شود.

راهبردهای دیپلماسی قرآنی ایران در مالزی فعال شد

عثمان بکر، رئیس دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی نیز ضمن عرض خیر مقدم به هیئت قرآنی ایران، بر عزم کشورش برای تقویت روابط قرآنی بین دو کشور در حوزه‌های مختلف علمی و فرهنگی تأکید کرد و همکاری در زمینه تمدن اسلامی را از جمله این موارد دانست.

رئیس دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی افزود: مهم‌ترین نیاز پیشرفت در هر علمی، اطلاع دقیق از وضعیت پژوهش‌های موجود و جایگاه هر یک از این مطالعات در ساختار کلان آن رشته علمی است.

وی خاطرنشان کرد: ساماندهی پژوهش‌های قرآنی در راستای هم‌افزایی این پژوهش‌ها در کنار شناسایی مسائل جدید و خلأهای جدی حوزه پژوهش‌های قرآنی مهم‌ترین مسئله‌ای است که محوری‌ترین مسیر حل و فصل آن، شناسایی و دسته‌بندی مطالعات تراز قرآنی است.

آشنایی با متدها، رهیافت‌ها و روش‌های جدید پژوهش در منابع اسلامی و قرآنی با تأکید بر تمدن اسلامی نیز از جمله موضوعات مورد بررسی بین رئیس مرکز بین‌المللی قرآن و تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رئیس دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی در این دیدار بود.

دانشگاه بین‌المللی اسلامی مالزی هم اکنون دارای بیش از ۲۵ هزار دانشجو از صد کشور جهان است.