سنندج- رئیس کل دادگستری استان کردستان گفت: در حال حاضر ۳۹ شعبه دادگاه صلح با ۴۱ قاضی در دادگستری کردستان فعال است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی عصر سه شنبه در آئین افتتاح دادگاه‌های صلح مرکز استان اظهار کرد: دادگاه‌های صلح و سازش استان کردستان در سطح ۱۰ شهرستان و پنج بخش کردستان فعال است و اکنون ۳۹ شعبه دادگاه صلح در استان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه از امروز دادگاه‌های صلح شهرستان سنندج نیز فعالیت خود را آغاز می‌کنند، افزود: در راستای رسیدگی به مشکلات و نواقص این دسته از شعب، هیأت بازرسی دادگستری استان از تمامی حوزه‌های قضائی بازرسی کرده‌اند و در این زمینه کردستان جزو استان‌های پیشتاز کشور است.

رئیس کل دادگستری کردستان یادآور شد: براساس قانون جدید شوراهای حل اختلاف وظیفه رسیدگی قضائی و صدور احکام به قضات دادگاه صلح سپرده می‌شود.

حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به اینکه سه دسته پرونده در دادگاه‌های صلح رسیدگی می‌شود، اضافه کرد: این پرونده‌ها شامل پرونده‌های حقوقی موجود در شعب حقوقی، پرونده‌های ارجاعی از شورای حل اختلاف به دادگاه صلح و دادخواست‌های جدید در صلاحیت دادگاه صلح است.

وی تصریح کرد: قضات دادگاه‌های صلح سنندج باید بدانند رأی متقن آنها موجبات گسترش فرهنگ مصالحه و صلح و سازش و همچنین اقتدار دستگاه قضائی خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی از مدیران دستگاه‌های اجرایی، روحانیون، ماموستاها، متنفذین، وکلا، کارشناسان، صلح یاران خواست تا دستگاه قضائی را در گسترش و ترویج فرهنگ صلح و سازش، اصلاح ذات‌البین و کاهش ورودی پرونده به دادگستری یاری دهند.

در این مراسم ابلاغ قضائی ۹ نفر از قضات دادگاه صلح مرکز استان از سوی رئیس کل دادگستری استان به آنها اعطا شد تا در مرکز استان فعالیت خود را آغاز کنند.