یزد- استاندار یزد گفت: استان یزد با چالش‌هایی مواجه است بنابراین از نخبگان و صاحب‌نظران درخواست دارم تا برای حل این چالش‌ها مشارکت داشته و به کمک ما بیایند.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا بابایی سه‌شنبه شب در نخستین نشست استاندار با اقشار و در جمع هیئت های اندیشه‌ورز نخبگان استان یزد که در سالن کوثر استانداری برگزار شد، اظهار کرد: در این استان با چالش بزرگی به نام ناترازی در همه حوزه ها مواجه هستیم و بخش عمده این مشکلات اینکه در زمینه اشتغال به قدری در برخی از حوزه ها تورم ایجاد شده که از بهداشت و سلامت مردم زده شده تا اشتغال برای غیر بومی ها و اتباع ایجاد شود.

وی ادامه داد: ۴۱ درصد بیمه شدگان تامین اجتماعی استان یزد افراد غیربومی هستند و برای اشتغال تحصیل کردگان استان کاری نشده و از یکطرف مهاجرت نخبگان وتحصیل کردگان یزدی به خارج استان و از طرف دیگر مهاجرت و ورود نیروی کار از استان های دیگر به یزد هستیم.

استاندار یزد گفت: فعالیت دانش بنیان در این استان کم بوده و برای توسعه صنعتی که بتواند تحصیل کردگان را شاغل کرده و از تخصص آنها استفاده کند، کاری نشده و در برخی زمینه ها در حد بحران رسیده است.

بابایی ادامه داد: نگران هستیم و از نخبگان استان درخواست دارم تا برای حل چالش ها و مشکلات استان برای کمک به ما در دولت وفاق ملی گام بردارید و ایده های نخبگان باعث می شود مسیر و راه باز شود.

وی اظهار داشت: بر اساس توصیه قرآنی که به سراغ اهل علم بروید، لذا ما در اولین نشست اقشار به شما نخبگان رجوع کرده ایم تا کمک بگیریم و برای حل مشکلات استان همکاری کنیم.

یزد جزو اولین‌ها در حوزه نخبگی

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار یزد نیز در این نشست گفت: اولین نشست استاندار یزد در دولت پزشکیان که با اقشار برگزار می شود با نخبگان است چون نخبگان به عنوان تاثیرگزارترین افراد در روند توسعه استان هستند.

محمدعلی شاه‌حسینی افزود: استان یزد در بسیاری از مولفه‌ها جزو بهترین‌های کشور است و همیشه این استان در حوزه نخبگی جزو اولین ها بوده است.

وی ادامه داد: برای حل مشکلات و چالش های استان نیازمند حضور موثر نخبگان هستیم و مهم ترین چالش استان آب است که از هر یزدی سئوال کنید کم آبی را به عنوان بزرگترین چالش استان عنوان می کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار یزد گفت: ناترازی در حوزه های برق و انرژی و اتباع نیز برخی از مشکلاتی است که همواره مورد مطالبه مردم بوده است.

رئیس بنیاد نخبگان استان یزد نیز دراین نشست گفت: این نهاد تلاش می کند تا منابع انسانی در سطحی از آمادگی باشند تا برای حل چالش ها حرکت شده و ساماندهی نخبگان در رشته های مختلف اقدام شود.

۳ هزار نفر عضو بنیاد نخبگان یزد هستند

حسین صالحی وزیری افزود: در استان نخبه خیز یزد، دفتر نخبگان به عنوان اولین استان تشکیل شد و نزدیک به سه هزار نفر عضو این نهاد هستند همچنین ۷۰۰ نفر در طرح‌های مختلف مشارکت داشته اند.

وی ادامه داد: هسته های استاد محور علمی ،فرهنگی نیز تشکیل شده و در حال فعالیت است و برای هر بخش ۱۰ نفر از نخبگان تحت پوشش قرار گرفته اند.

رییس بنیاد نخبگان استان یزد گفت: ۲۵۰ نفر از نخبگان استان از تسهیلات مختلف استفاده کرده اند و ۱۲ هیئت اندیشه ورز نیز در این استان تشکیل شده است.

ولی الله فاطمی اردکانی مشاور دانش بنیان استاندار یزد نیز در این نشست گفت:همه باید پای کار بیایند و به خصوص صاحبان صنایع و باید اول دردها و مشکلات را عنوان کنند تا برای حل چالش اقدام شود چون نخبگان ایده و توان دارند اما باید مسیر اجرا برای نخبگان باز شود .

در این نشست که نزدیک به سه ساعت طول کشید ۲۸ نفر از نمایندگان هیئت های اندیشه ورز و تشکل های نخبگان استان یزد پیشنهادات و درخواست های خود را مطرح کردند.