قم- استاد حوزه علمیه قم گفت: سرنوشت و پرونده‌ هر انسانی بر گردن خودش است و نمی تواند مسئولیت اعمال و قدرت اختیار خویش را انکار کند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی شامگاه سه شنبه در مراسم حرم بانوی کرامت با اشاره به اینکه موضوع اختیار اولین و یکی از پنج اصل مهم در آیه ۱۳ تا ۱۵ سوره اسرا است اظهار کرد: برخی از مردم خطا و اشتباهات خویش را بر گردن دیگری می‌اندازند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: دومین اصل، اصل حسابرسی است و این اصل بعد از اصل اول یعنی اختیار به وجود می‌آید، این گونه که در روز قیامت برای هر شخصی یک پرونده‌ای باز وجود دارد و هر شخص پرونده خود را مطالعه می‌کند و «یوم الحساب» یکی از اسامی روز قیامت است یعنی اموری که در روز قیامت حسابرسی را آسان می‌کند.

حجت الاسلام رفیعی خاطر نشان کرد: اموری مثل صله رحم، صدقه مخفیانه، حسن خلق و خوبی در حق افرادی که به او بدی کرده اند زمینه را برای حسابرسی آسان در آن روز ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: سومین اصل، اصل هدایت و ضلالت است که خداوند در این آیات آن را مشخص نموده، زیرا هرکس هدایت شود خودش از آن بهره خواهد برد و هرکس انتخابش گمراهی باشد خودش دچار خسارت می‌شود.

حجت‌الاسلام رفیعی افزود: مسئولیت پذیری چهارمین اصل است و هیچ کس نمی‌تواند منکر آن شود و تبعات اعمال خویش را نپذیرد.

وی خاطر نشان کرد: اتمام حجت پنجمین اصل است چرا که خداوند هیچ انسانی را عذاب نخواهد کرد مگر اینکه پیامبری را برای این انسان فرستاده باشد.

رفیعی تاکید کرد: مستضعفان فکری حساب و کتابشان در روز قیامت متفاوت خواهد بود، زیرا هیچ اطلاعاتی از دین خداوند به این افراد نرسیده است.