کرج- رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج، نکات ایمنی لازم برای استفاده از وسایل گازسوز را اعلام کرد.

محمد یساولی در گفت وگو با خبرنگار مهر به اشاره به فرارسیدن فصل سرما و استفاده شهروندان از وسایل گرمایشی گفت: هرگونه تغییر در سیستم لوله کشی گاز ساختمان باید توسط شرکت‌های مجاز و مورد تأیید سازمان نظام مهندسی و شرکت گاز انجام شود.

وی با اشاره به اینکه هنگام خرید وسایل گازسوز به نشان استاندارد آن دقت کنید، مطرح کرد: علامت استاندارد در وسایل خانگی نشانه رعایت مقررات و ضوابط تعیین شده توسط تولیدکننده است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج با بیان اینکه نصب و تعمیر هرگونه وسایل گازسوز باید صرفاً توسط افراد متخصص و دارای صلاحیت انجام شود، افزود: هر یک از وسایل گازسوز باید به یک شیر مجزا مجهز باشند.

یساولی بیان کرد: طول شیلنگ گاز وسایل گازسوز نباید از ۱۲۰ سانتی متر بیشتر باشد و شیرهای گاز که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند باید با درپوش فلزی مناسب مسدود شوند.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج عنوان کرد: برای جلوگیری از نشت گاز، شیلنگ‌ها باید به بست فلزی مناسب مجهز باشد و پس از استفاده از بست‌های فلزی، برای اطمینان از نشت گاز از محلول کف و صابون استفاده کنید.

وی مجهز بودن هر یک از وسایل گازسوز به یک دودکش مجزا را ضروری دانست و ادامه داد: قبل از نصب وسایل گازسوز از باز بودن مسیر دودکش مطمئن شوید. انتهای لوله دودکش باید به کلاهک مناسب استاندارد و از نوع (H) شکل مجهز باشد.

یساولی مطرح کرد: کلاهک دودکش باید از کولرهای آبی حداقل سه متر فاصله داشته باشد. استفاده از بخاری‌های بدون دودکش برای منازل و فضاهای بسته ممنوع است و از نصب بخاری کنار پرده‌ها و وسایل قابل اشتعال منزل، خودداری کنید.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج خاطرنشان کرد: از قرار دادن لوله دودکش وسایل گازسوز درون سطل آب جداً پرهیز کرده و در صورت استفاده از بخاری گازی در منزل، درزهای در و پنجره را به‌وسیله درزگیر مسدود نکنید.

وی بیان کرد: قطر لوله دودکش وسایل گازسوز باید مساوی یا بزرگ‌تر از خروجی دستگاه گازسوز باشد و دودکش سرد در زمان روشن بودن وسایل گازسوز، نشانه عدم تخلیه دود و محصولات احتراق، از دودکش است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج اظهار کرد: رنگ شعله وسایل گازسوز باید کاملاً آبی باشد، در غیر این صورت دودکش و سیستم سوخت رسانی آن باید سریعاً بررسی و عیب برطرف شود.

وی گفت: سردرد، خواب آلودگی شدید، خستگی و کاهش سطح دید از جمله علائم اولیه مسمومیت با گاز منواکسید کربن، در خردسالان و بزرگسالان است. در صورت مشاهده هر یک از علائم گازگرفتگی سریعاً وسیله گازسوز را خاموش، پنجره‌ها را باز و فرد مصدوم را به هوای آزاد منتقل کنید.