رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: شورای عالی بیمه سلامت، رشد تعرفه‌های خدمات پرستاری را به صورت واقعی و متناسب با واقعیت‌های روز تعیین کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد نجاتیان گفت: به صورت تاریخی با توجه به اینکه حدود ۱۵ سال در اجرای قانون تعرفه گذاری تأخیر دشتیم جامعه پرستاری در ابتدای اجرای این قانون با اجرای حداقلی آن موافقت کرد اما امروز انتظار داریم رشد تعرفه‌های پرستاری برای سال آینده واقعی و مبتنی بر واقعیت‌های جامعه باشد و پرداخت‌های تعرفه به پرستاران به روز شود.

وی ادامه داد: میزان رقم تعرفه‌های پرستاری پایین است و هنوز تا مرحله‌ای که تعرفه‌های پرستاری به صورت واقعی اعمال شود، فاصله داریم و یکی از قول‌هایی که مسئولان به پرستاران دادند این بود که تا روز پرستار به سمت واقعی شدن تعرفه‌های پرستاری برویم.

نجاتیان به اشاره به ارسال نامه‌ای به وزیر بهداشت گفت: نامه‌ای را این هفته به وزیر بهداشت فرستادیم و پیشنهادهای سازمان نظام پرستاری را برای اصلاح شیوه اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری اعلام کردیم. نکته اول نامه این بود که حتماً در برخی بسته‌های تعرفه‌های پرستاری بازنگری شود.

وی افزود: بسته‌های تعرفه‌های پرستاری که قبلاً تدوین شده مربوط به گذشته است و با رشد تکنولوژی و تنوع خدمات در مراقبت‌های پرستاری انتظار داریم، تعداد بسته‌های تعرفه‌های خدمات پرستاری افزایش یابد و همچنین میزان ضریب ریالی تعرفه‌های پرستاری متناسب با نیازها و وضعیت امروز جامعه افزایش پیدا کند و نرخ ضریب ریالی تعرفه‌ها واقعی شود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: نکته دیگری که در نامه سازمان نظام پرستاری به وزیر بهداشت اعلام کردیم این بود که انتظار داریم از سال آینده خدماتی که پرستاران به صورت موردی انجام می‌دهند و تعرفه‌های خدمات آنها در سیستم HISبیمارستانها به نام گروه‌های دیگر ثبت می‌شود حتماً با نام خود پرستاران ثبت شود و منابع درآمدی آن بین خود پرستاران توزیع شود.

وی ادامه داد: در حوزه بازتوزیع تعرفه‌ها نیز پیشنهادهایی به وزارت بهداشت دادیم. از جمله اینکه تعرفه‌ها باید به صورت شفاف و قابل اندازه گیری برای خود پرستاران باشد و دستورالعمل بازتوزیع منابع تعرفه گذاری اصلاح شود.

نجاتیان گفت: متأسفانه در زمان حاضر دستورالعمل بازتویع منابع تعرفه‌های پرستاری توسط معاونتی غیر از معاونت پرستاری در وزارت بهداشت تدوین می‌شود. انتظار داریم با دستور وزیر بهداشت این دستورالعمل توسط معاونت پرستاری تدوین شود زیرا معاونت پرستاری نسبت به پرستاران پاسخگوست بنابراین این معاونت باید مسئولیت تدوین آئین نامه بازتوزیع منابع تعرفه گذاری را بر عهده داشته باشد.

وی افزود: بر اساس مدلی که به وزارت بهداشت پیشنهاد دادیم انتظار داریم بین ۶۰ تا ۷۰ درصد درآمد ناشی از تعرفه پرستاری به شخص ارائه کننده خدمت پرداخت شود و بقیه آن بین اشخاص دیگری که به صورت غیر مستقیم درگیر این خدمات هستند، توزیع شود. این موضوع می‌تواند به شفاف شدن تعرفه‌های پرستاری کمک می‌کند و به این ترتیب پرستاران می‌توانند رقم کارانه و تعرفه خودشان را محاسبه کنند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: طبق قانون هر گونه تعیین تعرفه‌های پرستاری باید با مشارکت سازمان نظام پرستاری جمهوری اسلامی ایران باشد و این سازمان هر گونه مصوبه‌ای که بدون در نظر گرفتن پیشنهادهای سازمان نظام پرستاری و بدون حضور نماینده این سازمان در شورای عالی بیمه تعیین شود را قبول ندارد و انتظار داریم در تصمیمات مربوط به تعرفه‌های پرستاری حتماً نماینده سازمان نظام پرستاری نیز حضور داشته باشد.

نجاتیان گفت: مطمئن هستیم در دولت چهاردهم با توجه به اراده قوی که رئیس جمهوری برای بهینه سازی نظام سلامت دارد و برقراری عدالت در نظام سلامت و بین اقشار مختلف دارد و شخص رئیس جمهور بارها به این موضوع اشاره کرده است، به این سمت کاهش تبعیض و بی عدالتی‌ها در پرداخت بین گروه‌های مختلف پیش برویم و پرستاران را برای ارائه کیفی خدمات به مردم و ارتقای سلامت جامعه با انگیزه تر کنیم.