بوشهر- بندر لاور ساحلی با کمبودهایی روبرو است که انتظار می‌رود زمینه توسعه زیرساخت‌ها در این بندر فراهم شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: لاور ساحلی روستایی ساحلی از توابع بخش کاکی شهرستان دشتی در استان بوشهر است که در فاصله ۸۵ کیلومتری شهر خورموج و ۱۰۲ کیلومتری بندر بوشهر (مرکز استان) واقع شده است.

روستای لاور ساحلی در مجاورت جاده ساحلی بوشهر با چشم اندازی بی نظیر از خلیج فارس زیبا قرار دارد و یکی از مشاغل مردم این روستا مرتبط با دریا است که باید زمینه توسعه این بخش فراهم شود.

توسعه و تقویت زیرساخت‌های بندری، ایجاد شبکه روشنایی، لایروبی حوضچه بندر و تأمین زمین برای احداث تأسیسات ناجی از خواسته‌های مهم فعالان دریایی در بندر لاور ساحلی است.

اقتصاد کرانه‌ای یکی از مهمترین ظرفیت‌ها در هر کشوری است که در کشور ما و استان بوشهر به خوبی از این ظرفیت‌ها استفاده نشده است؛ توسعه زیرساخت‌های بندری می‌تواند نقش مهمی در تقویت اقتصاد کرانه‌ای داشته باشد.

مطالبه ساحل‌نشینان برای توسعه زیرساخت بندر

فرماندار دشتی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به بررسی مسائل و مشکلات بندر لاور ساحلی گفت: توسعه و استقرار ناجی در بندر لاور ساحلی از اولویت‌های مهم شهرستان است.

علی بحرانی اظهار کرد: توسعه این بندر همواره یکی از مطالبات اصلی مسئولین شهرستان بوده است و به طور جدی پیگیری شده است.

وی افزود: استقرار ناجی در بندر لاور ساحلی، یکی از خواسته‌های چندین ساله مردم منطقه بوده که به لطف خدا محقق شده است.

بحرانی همچنین بر اهمیت روشنایی بندر تأکید کرد و خواستار پیگیری جدی این موضوع شد.

وی از همه مسئولین و نهادهای مرتبط خواست تا در اسرع وقت نسبت به تأمین زمین مورد نیاز برای احداث تأسیسات ناجی همکاری کنند تا استقرار کامل این خدمات در بندر لاور ساحلی محقق شود.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر از استقرار شناور ناجی در بندر لاور ساحلی خبر داد و بیان کرد: باید از همه ظرفیت‌ها برای تقویت زیرساخت‌ها و رفع مشکلات این بخش استفاده شود.

تأمین اعتبار لایروبی حوضچه بندر لاور

محمد شکیبی نسب نیز بر اهمیت کاهش مشکلات مردم ساحل‌نشین تأکید کرد و اظهار داشت: ۲ هزار و ۶۰۰ فروند شناور در چهار استان وجود دارد که از این تعداد هزار و ۹۵۰ فروند در استان بوشهر مشغول به فعالیت هستند که بیشتر آن‌ها در شمال استان متمرکز شده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر ۴۲ فروند شناور در بندر لاور ساحلی مستقر است و ساماندهی شناورهای سنتی در دستور کار قرار دارد.

شکیبی نسب با بیان اینکه ۹۰ درصد معیشت مردم ساحل‌نشین از طریق دریا و دریانوردی تأمین می‌شود، خاطرنشان کرد: یکی از مطالبات مدیران و مردم، استقرار شناور ناجی بوده که با موفقیت به انجام رسیده است.

وی همچنین اعلام کرد: استان بوشهر دارای چهار شناور ناجی فعال در بنادر عسلویه، دیر، عامری و لاور ساحلی است.

وی به نجات ۲۸۵ نفر در عملیات‌های مختلف در سال گذشته گفت و از پیشرفت در فرایند احداث اسکله خبر داد.

شکیبی نسب اعلام کرد: پیگیری برای تأمین اعتبار لایروبی حوضچه بندر لاور در جریان است، اما کمبود نیروی انسانی در بنادر استان بوشهر به عنوان یکی از مشکلات اصلی باقی مانده است.

استقرار ناجی در بندر لاور ساحلی

مدیرکل دفتر فنی و حمل و نقل استانداری بوشهر گفت: روند توسعه بنادر استان بوشهر با شتابی چشمگیر پیش می‌رود.

عزیزاله خورشیدی اظهار داشت: روند توسعه بنادر استان با شتاب خوبی در حال پیشرفت است.

وی با تأکید بر اهمیت تقویت زیرساخت‌های بنادر، افزود: اقدامات بزرگی برای بهبود و ارتقای این زیرساخت‌ها در حال انجام است و شاهد اجرای پروژه‌های متعددی هستیم.

خورشیدی همچنین به استقرار ناجی در بندر لاور ساحلی اشاره کرد و ادامه داد: استقرار ناجی در بندر لاور ساحلی یک اقدام ارزشمند برای بهبود وضعیت فعالیت‌های بندری است.

وی از تمامی نهادهای مرتبط درخواست کرد تا برای تسریع در استقرار کامل ناجی در این بندر همکاری کنند و این پروژه را به سرانجام برسانند.

انتظار می‌رود که مسئولان نگاه ویژه‌ای برای توسعه زیرساخت‌های بندری در نقاط مختلف استان داشته باشند و زمینه برای تقویت فعالیت‌های بندری و پیشرفت در حوزه اقتصاد دریا محور فراهم شود.