شهرکرد-کارگاه انتقال تجربه با حضور «لیلی عاج» در حاشیه «هشتمین جشنواره ملی تولیدات هنری فانوس» در پردیس سینمایی بهمن شهرکرد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، «هشتمین جشنواره ملی تولیدات هنری فانوس» یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین جشنواره‌های هنری و تبیینی دفاع مقدس از یکم تا سوم آبان ماه ۱۴۰۳ به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری در شهرکرد برگزار می‌شود.

لیلی عاج کارگردان فیلم «سرهنگ ثریا» در این کارگاه انتقال تجربه، رسالت هنرمند فیلم ساز را شأنیت بخشیدن به آثار دفاع مقدس دانست و گفت: امسال و سال‌های گذشته آثار بسیار خوبی در حوزه فیلم سازی در جشنواره فانوس دیده شد ولی باید با برنامه ریزی های متعدد و به کارگیری جوانان حرفه‌ای این رشته تلاش کنیم که آثار دفاع مقدس از نظر حرفه‌ای و هنری سطح بالاتری پیدا کند.

وی تصریح کرد: در عصر امروز که شاهد انفجار اطلاعات در دنیای مجازی هستیم باید اثر هنری که معنای انقلاب و دفاع مقدس را دارد خیلی از نظر ساخت و تولید حرفه‌ای باشد تا بتواند معانی فاخر انقلاب و دفاع مقدس را به نسل جوان منتقل کند.

این فیلم ساز و نویسنده دفاع مقدس اظهار داشت: مدیران فرهنگی باید برای انتخاب آثار خیلی دقت کنند و آثار دفاع مقدس باید برای پروسه تولید سخت گیرانه شود چرا که تولید یک اثر دفاع مقدس با کیفیت پایین خیانت به شهدا محسوب می‌شود.

عاج بیان داشت: سوژه‌های دفاع مقدس و مقاومت علاوه بر اینکه ارادت نیاز دارند یک اراده پولادین هم نیاز دارند.

وی خاطر نشان کرد: فیلم ساز دفاع مقدس باید در مورد آن موضوع و شخصیتی که در اثر خود می‌خواهد به او بپردازد، جامع الاطراف باشد. نمی‌توان بدون شناخت و مطالعه کافی درباره یک موضوع یا یک شخصیت، آثار تصویری و نمایشی خوبی تولید کنیم.

عاج خاطر نشان کرد: باید در تولید آثار دنبال کیفیت آثار باشیم و نه کمیت آثار دفاع مقدس و مقاومت، در برگزاری جشنواره‌ها هم باید تلاش کنیم کیفیت آثار را بیشتر مد نظر قرار دهیم تا کمیت آثار. اگر جشنواره فانوس چند خروجی حرفه‌ای و مخاطب پسند داشته باشد که از سوی مخاطب دیده شود به هدف خود رسیده است.

وی ادامه داد: فیلم ساز باید غلام و بنده ایده‌های درخشان باشد و نه غلام و بنده تولید اثر به هر قیمتی، ایده در آثار هنری مهمترین عنصر است که باید فیلم ساز توجه ویژه به آن داشته باشد.

عاج بیان داشت: در روایت پژوهی مساله این نیست که شما چه چیزی می‌گوئید مساله این است که شما چگونه این روایت را مطرح می‌کنید. اکنون روایت‌های بسیار خوبی در انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده که فیلم سازان جوان می‌تواند با روایت مطلوب و حرفه‌ای آنها در قالب فیلم و نمایش آثار بسیار خوبی تولید کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، کارگاه انتقال تجربه «لیلی عاج» عصر روز سه شنبه با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از هنرمندان و میهمانان جشنواره تولیدات هنری فانوس در پردیس سینمایی بهمن شهرکرد برگزار شد لیلی عاج کارگردان فیلم «سرهنگ ثریا» متولد سال ۱۳۵۷، نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان، تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی به اتمام رسانده و دوره ‎تکمیلی فیلم‌سازی را در انجمن سینمای جوانان ایران پشت سر گذاشته است.

از نمایش‌هایی که این نویسنده در آنها به عنوان دستیار کارگردان حضور داشته می‌توان به "قرمز و دیگران" و "گل‌های شمعدانی" اشاره داشت.

همچنین این کارگردان تاکنون نمایش‌هایی چون «شب»، «باله روی سطرهای بی‌معنی»، «فکاهی‌نامه‎ یک زن»، «خواب زمستانی» و «قند خون» را تولید کرده است که هر کدام از این نمایش‌ها جوایزی را در جشنواره‌های تئاتر دانشگاهی و تئاتر شهر کسب کرده‌اند.

این کارگردان در حوزه فیلم‌کوتاه و تلویزیون نیز فعالیت داشته است که باید از ساخت فیلم‌های کوتاه «پاییز»، «همین»، «هه‌ره وس»، «زن خط تیره مرد» و «هرچه تو را به یاد من بیاندازد زیباست» نام برد.

لیلی عاج همچنین در سمت‌های نویسنده و کارگردان، مدیر تولید و دستیار تهیه در مدیوم تلویزیون فعالیت داشته و نویسنده مجموعه‌هایی چون «مامان گلابی»، «ترمه طلا»، «بازار نیم‌رخ»، «مثبت من»، «نگین کمان»، «دنیای تابستان» و… بوده است.