شهرکرد-عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به شیوع بالای سرطان در زنان، گفت: سرطان سینه یکی از شایع‌ترین و مرگ‌آورترین سرطان‌های زنان است.

اکرم کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: با توجه به اینکه ۵۰ درصد جمعیت دنیا را زنان تشکیل داده‌اند، مسئله سلامت آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی تصریح کرد: متأسفانه شیوع سرطان در زنان بسیار بالا است و در دنیا و در ایران شایع‌ترین و مرگ‌آورترین سرطان‌ها، سرطان سینه است، از همین‌رو پیشگیری و درمان در این زمینه اهمیت بالایی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در علوم پزشکی پیشگیری از ابتلاء به سرطان انواع مختلفی دارد و مهم‌ترین راه در این زمینه پیشگیری‌های ابتدایی و اولیه است.

کرمی یادآور شد: بافت سینه هم در زنان و هم در مردان متشکل است از تعداد زیادی از لوب‌ها که درون آن‌ها واحدهای شیردهی و مجاری شیردهی وجود دارد، که به‌طور طبیعی در زنان از زمانی که فرد به سن بلوغ می‌رسد، به آرامی شروع به رشد کردن می‌کند تا جایی که به‌عنوان مادر بتواند به فرزندش شیر دهد، این بافت در مردان نیز وجود دارد.

وی بیان داشت: سرطان یعنی رشد فزاینده سلول‌ها، زمانی که یک سری از سلول‌ها به‌طور غیرطبیعی رشد کنند، فرد به سرطان مبتلا می‌شود، که در سینه هم به همین شکل است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: سرطان سینه ممکن است کاملاً خاموش باشد و فرد زمانی متوجه بروز بیماری خود شود که دیگر کار از کار گذشته و در مراحل انتهایی، بیماری تشخیص داده شود.

کرمی با تاکید بر اهمیت و لزوم آگاه‌سازی و پیشگیری در این زمینه افزود: تشخیص بیماری در مراحل ابتدایی و آغاز درمان اهمیت بالایی دارد.

وی وجود درد در سینه را مهم دانست و تاکید کرد: فردی که در سینه خود احساس درد دارد، تغییراتی در پوست سینه مشاهده می‌کند مانند تورم، قرمزی، خراش، پوست پوست شدن و…، وجود ترشحات خونی و سروزی، تغییر اندازه سینه، درگیری غدد لنفاوی و احساس درد در دست‌ها و… باید به نزدیک‌ترین مراکز بهداشتی یا خانه‌های بهداشت مراجعه کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: اگر ترشحات از یک سینه و همراه با توده‌ای که سفت و بدون حرکت باشد باید موضوع پیگیری شود.

کرمی تاکید کرد: همه زنان در سن ۳۰ تا ۶۰ سالگی باید مورد معاینه قرار گیرند و اگر مشکلاتی مانند زمینه وراثت یا علائمی دارند لازم است این موضوع هم مورد توجه قرار گیرد.