تبریز-مدیر کل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی اجتماعی وزارت علوم گفت: دانشگاه تبریز جایگاه مهمی در عرصه فرهنگی کشور ایفا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدمهدی ذوالفقارزاده در اولین دوره جشنواره ملی جریان که با هدف شناسایی، معرفی و به اشتراک گذاری تجارب موفق فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها در دانشگاه تبریز برگزار شد، با اشاره به قدمت و سابقه دانشگاه تبریز در مباحث آموزشی و فرهنگی، اظهار کرد: دانشگاه تبریز به عنوان مشهدالشهدای دانشگاه‌های کشور، جایگاه مهمی در عرصه فرهنگی کشور با تربیت نیروهای انسانی ایفا می‌کند.

وی با اشاره به برگزاری نخستین دوره جشنواره جریان نیز خاطرنشان کرد: رویکردها و اهداف این جشنواره باید متناسب با ریل گذاری‌ها تعیین شود تا بتواند در محیط دانشگاهی اثرگذار باشد و در این راستا امیدواریم آثار و نتایج ارزشمندی از این جشنواره به یادگار بماند.

وی در خصوص ضعف دانشگاه‌ها در بحث کارکردها و راهکارها، افزود: یکی از مهمترین مسائل و نکات که در دانشگاه‌ها مطرح است، این است که به کارکردهای علمی آموزشی آن‌ها بها می‌دهیم اما وقتی موضوع به عرصه فرهنگ می‌رسد، از بها دادن‌ها کاسته می‌شود و آن طور که باید موضوعات فرهنگی را نمی‌توانیم دنبال کنیم که این معضل نیازمند یافتن راهکار است.

ذوالفقارزاده اظهار کرد: هویت بخشی به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی یاوران علمی و اعضای هیأت علمی از جمله بازنگری در پایه‌های تشویقی، آئین نامه سرآمدان فرهنگی و بازنگری در شاخص‌های استاد نمونه و طراحی و اجرا از بخش‌های مهم جشنواره ملی جریان است.

وی ادامه داد: دانشگاه در تراز انقلاب اسلامی، دانشگاهی است که کاملاً محتوای فرهنگی و تربیتی در آن جاری باشد تا وقتی دانشجو وارد دانشگاه می‌شود، استاد در کنار فعالیت‌های علمی از جمله انتشار مقاله و تدریس، نقش اصلی خود را به عنوان یک مربی ایفا کند.

وی در خصوص آثار ارسال شده، اظهار کرد: در این رویداد از اساتید دانشگاهی خواسته شد تا یک فیلم به مدت پنج دقیقه‌ای ضبط کرده و برای جشنواره ارسال کنند و در این فیلم بگویند که چه کرده‌اند و چه تجربه و ایده‌ای برای ادامه فعالیت در عرصه فرهنگی دارند و این فیلم‌های ارسال شده، منبع بسیار مهم و بانک اطلاعاتی برای بهره گیری در امر بهبود وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها خواهد بود.