یزد - مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد از اجرای طرح های مختلف در راستای تعادل بخشی سفره‌های آب زیرزمینی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، جواد محجوبی در نشست هم اندیشی با رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با بیان اینکه ۷۵ درصد از منابع آب تجدید پذیر و قابل بازگشت به عنوان آب قابل برنامه ریزی توسط وزارت نیرو برای دشتهای مختلف کشور تعریف و ابلاغ شده است، گفت: با توجه به کسری شدید مخازن آب زیرزمینی در کشور، اجرای پروژه های ۱۵ گانه احیا و تعادل بخشی با تصویب شورای عالی آب شامل نصب کنتورهای هوشمند و اصلاح و تعدیل پروانه چاههای کشاورزی مجاز، پر کردن چاههای غیر مجاز، راه اندازی تشکلهای آب بران و دیگر برنامه ها از سال ۱۳۹۳ در دستور کار استان قرار گرفته است.

وی افزود: همچنین کارگروه ملی سازگاری با کم آبی بر اساس مصوبه هیات وزیران تشکیل و سند سازگاری با کم آبی استانها با هدف دستیابی به آب قابل برنامه ریزی، تدوین و توسط تمام دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت معدن تجارت و سازمان ملی محیط زیست تصویب شد.

محجوبی ابراز کرد: بر اساس محاسبات و مطالعات صورت گرفته در استان یزد برای دستیابی به آب قابل برنامه ریزی، صرفه جویی معادل حدوداً ۳۶۰ میلیون متر مکعب در بخش کشاورزی مورد نیاز است که این موضوع در دو مرحله به صورت پلکانی در سند سازگاری با کم آبی استان یزد لحاظ شده و اجرای برنامه ها در کارگروه استانی سازگاری با کم آبی مورد پایش قرار می گیرد.

وی خاطر نشان کرد: ۱۹ محدوده مطالعاتی در استان یزد وجود دارد که ۱۶ محدوده از آن ممنوعه و ممنوعه بحرانی است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای یزد همچنین گفت: از ۱۶ محدوده ممنوعه، ۴ محدوده مطالعاتی محدوده بحرانی است. محجوبی در ادامه اظهار داشت: براساس مصوبه هیئت وزیران و طبق سند سازگاری با کم آبی، آب مصرفی بخش کشاورزی باید با آب قابل برنامه ریزی که ۷۵ درصد آب تجدید پذیر است، تطبیق داده شود.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای یزد در ادامه به برنامه سازگاری با کم آبی اشاره کرد و گفت: با اجرای این برنامه در استان از سال ۹۹ تا ۱۴۰۵ باید ۲۲۳ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی به تناسب مصرف در بخش های مختلف انجام شود که سهم بخش کشاورزی ۲۰۲ میلیون متر مکعب می باشد..

رئیس هیئت مدیره شرکت آب منطقه ای یزد با بیان اینکه اصلاح و تعدیل پروانه ۲۳۰۰ چاه کشاورزی در استان یزد صورت گرفته است، ابراز کرد: اصلاح پروانه ها باتوجه به میانگین آب مصرفی پنج سال گذشته و براساس ساعت مندرج در سند ملی آب برآورد می شود.

محجوبی همچنین با بیان اینکه سند ملی آب، الگوی مصرف آب در همه نقاط کشور را مشخص می کند، ادامه داد: برای فشار کمتر بر روی کشاورزان، تحویل شارژ برای دستیابی به میزان آب مصرفی بر اساس پروانه های اصلاحی و تعدیلی گام به گام، تا سال ۱۴۰۵ و سپس ۱۴۱۱ به صورت پلکانی اعمال می شود.

محمد علی حاتمی زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در ادامه این نشست گفت: از ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تن تولید محصولات کشاورزی در استان، نیمی از آن تنها با ۵ درصد آب مورد نیاز انجام شده است.

وی در پایان با بیان اینکه اصلاح الگوی کشت یک موضوع فراجناحی است، افزود: با تلاش و همکاری تمامی ارگان های مربوطه و همکاری کشاورزان باید اصلاح الگوی کشت در استان اتفاق بیفتد.