شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس در کازان روسیه در حال برگزاری است و جمهوری اسلامی ایران پس از عضویت در گروه اقتصادهای نوظهور، نخستین حضور خود را در اجلاس سران بریکس تجربه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس از روز گذشته (سه شنبه اول آبان ماه) آغاز شد و برگزاری آن تا سوم آبان در روسیه ادامه دارد.

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور کشورمان در نخستین روز برگزاری این اجلاس به دعوت ولادیمیر پوتین عازم شهر کازان محل برگزاری این اجلاس در روسیه شد و در این سفر عبدالناصرهمتی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز رئیس جمهور را همراهی کرد.

گروه بریکس یا اقتصادهای نوظهور، در ابتدا با حضور کشورهای روسیه، چین، هند و برزیل شکل گرفت و سپس آفریقای جنوبی به آن پیوست. در ابتدای سال جاری میلادی نیز کشورهای ایران، عربستان سعودی، امارات، مصر و اتیوپی نیز به این گروه اضافه شدند.

جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی، پس از عضویت در گروه بریکس، با حضور فعال در رویدادهای این گروه در حوزه‌های سیاست و امنیت، اقتصاد و مالی و روابط فرهنگی و بشردوستانه به بیان دیدگاه‌ها و طرح‌های پیشنهادی خود پرداخته‌اند.

هم افزایی صلح آمیز هسته‌ای اعضای بریکس

پیش از برگزاری این اجلاس در روز پنجشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۳، نشستی با مشارکت شرکت‌های فعال در حوزه تأمین انرژی صلح آمیز هسته‌ای در مسکو برگزار شد. در این گردهمایی که با حضور هیأت اعزامی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، کارگزاران فعال صنعت هسته‌ای اعضای بریکس با امضای بیانیه‌ای از تشکیل سکوی (پلتفرم) هسته‌ای بریکس حمایت کردند.

هدف اصلی این سکو، توسعه و اجرای بهترین شیوه‌ها و رویکردهای پیشرفته از نظر کاربردهای انرژی و غیر انرژی فناوری‌های هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز در بازارهای بریکس و بریکس پلاس و همچنین توسعه مکانیسم‌ها و مدل‌های تشویقی و اجرای پروژه در صنعت هسته‌ای کشورهای عضو انجمن است.

بریکس پی؛ مبادلات تجاری بدون دلار

نشست تجاری کشورهای عضو گروه بریکس هم در روزهای پنجشنبه ۲۶ مهر و جمعه ۲۷ مهرماه ۱۴۰۳ نیز با سخنرانی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه برگزار شد؛ شورای تجاری بریکس یکی از مهمترین نهادها در ساختار گروه بریکس است که با هدف تسهیل همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین کشورهای عضو تشکیل شده و شرکت کنندگان در این شورا نمایندگان بخش خصوصی کشورهای عضو هستند.

اعضای بریکس در جلسه شورای تجاری خود از پلتفرم بریکس‌پی رونمایی و اعلام کردند که این پلتفرم می‌تواند، مزایای بسیاری مانند دلار زدایی، تسهیل تجارت اعضا و کاهش تأثیر تحریم‌های غرب را داشته باشد.

شرکت کنندگان در شورای تجاری بریکس این فرصت را داشتند که نسخه آزمایشی سیستم پرداخت جدید بریکس پی را امتحان کنند؛ این کارت از قبل دارای ذخیره ۵۰۰ روبل (۶ دلار) است که شرکت‌کنندگان می‌توانستند آن را در زمان دو روزه حضور خود در مسکو در فروشگاه‌هایی با نشان ویژه استفاده کنند.

بریکس پی قابلیت همکاری بین سیستم‌های پرداخت مختلف در کشورهای عضو را تضمین می‌کند و کاربران می‌توانند بدون نیاز به واسطه‌های متعدد، تراکنش‌های برون مرزی انجام دهند. این امر به بریکس‌پی اجازه می‌دهد تا اتکای خود به سیستم‌های سنتی را کاهش دهد و هزینه‌های تراکنش را به حداقل برساند.

یکی از ویژگی‌های کلیدی این پلتفرم، پایبندی آن به چارچوب‌های قانونی و نظارتی کشورهای عضو است و راه‌اندازی آن، معاملات سریع و کم‌هزینه را امکان‌پذیر می‌کند که می‌تواند تجارت و سرمایه‌گذاری را در بین کشورهای بریکس افزایش دهد.

روسیه که ریاست گروه بریکس را در سال جاری برعهده دارد، از شرکای خود خواسته است تا برای مقابله با فشار سیاسی کشورهای غربی پیش از اجلاس سران بریکس در اواخر ماه جاری، جایگزینی برای صندوق بین المللی پول ایجاد کنند.

گفتنی است گروه بریکس ۳۳.۹ مساحت دنیا را شامل می‌شود. ۴۵.۲ درصد از جمعیت جهان، ۳۹.۳ درصد تولید صنعتی جهان، ۴۴.۷ تولید گندم و ۲۴.۵ درصد حجم صادرات جهان متعلق به کشورهای عضو این گروه است و در نهایت بریکس از ۳۶.۷ درصد تولید ناخالص داخلی جهان برخوردار است.