زنجان-سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: نرخ باروری کلی بانوان زنجانی ۱.۶۷ بوده که از عدد ۲.۱ یعنی سطح جایگزینی کمتر است.

به گزارش خبرنگار مهر، ملیحه نقدی ظهر چهارشنبه در جلسه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اظهار کرد: جمعیت جوان و سرمایه انسانی به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان مؤثر بر توسعه هر کشور بوده و بستر پویایی در ابعاد مختلف اقتصادی و اجتماعی را برای کشور فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر با توجه به تغییر و تحولات جمعیت در کشور متأسفانه روند باروری شیب نزولی داشته و بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که نرخ باروری کلی از ۲.۱ در سال ۹۵ به ۱.۶۵ در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

سرپرست معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه متأسفانه روند کاهشی در کشور همچنان ادامه دارد، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۴۲۰ جمعیت سالمند کشور حدود دو برابر شود.

وی نرخ باروری کلی در زنان ۱۰ تا ۵۴ ساله استان در سال ۱۴۰۲ را ۱.۶۷ برشمرد و گفت: این میزان نسبت به سال ۱۴۰۱ تغییری نداشته و ثابت مانده است و میزان زنان همسردار ۱۰ تا ۵۴ ساله در کل استان ۶۲.۴۷ درصد است.

نقدی با اشاره به اینکه درصد سالمندی در استان زنجان ۱۱ درصد رشد داشته است، خاطرنشان کرد: نرخ باروری در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ در شهرستان‌های خدابنده و ماهنشان افزایش و در شهرستان‌های ابهر و خرمدره روند کاهشی بیشتری داشته است.

وی برنامه‌های حمایتی مادران باردار و شیرده، آگاهی‌بخشی نسبت به وجوه مثبت و ارزشمند ازدواج بهنگام، برنامه‌های حمایتی از زوجین نابارور و اجرای مفاد قانونی مرتبط با تسهیل فرزندآوری را از جمله رویکردها و وظایف دستگاه‌ها در تحقق جوانی جمعیت خواند.