حجت الاسلام حسینی در این نشست گفت:در این مدت حدود ۳۷۰ طرح و برنامه نوآورانه دریافت شد که از بین آنها ۶۶ عنوان مورد قبول واقع شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری تشریح نتایج فراخوان حمایت از ایده‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های حوزه قرآن کریم صبح امروز چهارشنبه دوم آبان ماه با حضور سید مصطفی حسینی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد.

حجت الاسلام حسینی در این نشست گفت: مرداد امسال طی یک فراخوان عمومی اعلام کردیم که هر یک از سازمان‌ها، نهادها و مؤسسات قرآنی می‌توانند برنامه‌ها و طرح‌های خود را به دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارسال کنند که در این مدت حدود ۳۷۰ طرح و برنامه نوآورانه دریافت شد که از بین آنها ۶۶ عنوان مورد قبول واقع شد.

وی افزود: حمایت زیرساختی از مؤسسات حفظ قرآن، برنامه‌های حوزه پژوهش و آموزش عالی قرآن، طرح بالندگی حافظان، برنامه‌های حوزه آموزش، برنامه‌های مربوط به قرآن و غزه، برنامه‌های مربوط به حوزه‌های فناوری، پرورش استعدادها، موضوع تدبر، جلسات خانگی قرآن، طرح ملی زندگی با آیه‌ها، حوزه بین‌الملل، بحث مطالعات اندیشکده ای و تولیدات هنری و آثار رسانه‌ای ۱۳ عنوان است که ۶۶ برنامه ذیل آن تعریف شد و بر اساس برآوردی که صورت گرفت، به هر یک از این عناوین بر اساس قواعدی تدوین شد و طی چند جلسه شورای راهبری اقدام به تسهیم (سهم بندی) بین این عناوین را داشته باشد.

موضوع دریافت برنامه‌ها، طرح‌ها و ایده‌های قرآنی برای اجرا در سال ۱۴۰۳ دهم مرداد امسال در یک فراخوان عمومی اعلام شد. بر اساس این فراخوان از تمامی سازمان‌ها، نهادها و مؤسسات ارائه‌دهنده خدمات عمومی و تخصصی در حوزه قرآن کریم از جمله مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت، مراکز علمی - فرهنگی، خانه‌های قرآن و عترت، شرکت‌های دانش‌بنیان، شتاب‌دهنده‌ها، خانه‌های خلاق و مراکز نوآوری قرآنی یا اشخاص حقیقی برای ارائه ایده، طرح و برنامه اجرایی دعوت شد.

این فراخوان در محورهایی همچون توسعه آموزش‌های عمومی و تخصصی قرآن با اولویت حفظ و تدبر، تولید هدفمند آثار هنری و رسانه‌ای تبلیغی و ترویجی قرآنی، دستیابی به منابع مالی پایدار قرآنی و تقویت زیرساختی مؤسسات مردمی قرآن و عترت انتشار یافت.

در این نشست حسینی طی سخنانی با اشاره به فعالیتش در شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: حدود نه ماه از حضور من در شورای توسعه گذشت و در این مدت برنامه‌های مختلفی را اجرا کردیم البته پیش از ما اقدامات گوناگونی در این شورا صورت گرفته بود و عملکرد شورای توسعه در مقایسه با دیگر شورای تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی قابل قبول بود.

وی درباره واگذاری شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی گفت: سال قبل مصوبه‌ای داشتیم که طی آن ریاست شورای توسعه به سازمان تبلیغات واگذار شد و مهرماه ۱۴۰۲ این اتفاق رخ داد و سه ماه آقای سلامت پناه سرپرست بود.

حسینی ادامه داد: زمانی که من آمدم شورا یک اتاق داشت و یک نیرو، همه سرمایه انسانی شورا به دیگر بخش‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی رفته بودند. اما با هوشمندی تیم جدید از ظرفیت‌ها استفاده شد و اکنون با چند نفر از همان دوستان قدیمی همکاری مستقیم ایجاد شد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به تلاش‌ها برای عدم انتقال فیزیکی شورای توسعه از ساختمان شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: پس از استقرار از حجت الاسلام خسروپناه خواهش کردیم که فعلاً در ساختمان شورا بمانیم و به این صورت اتاق‌ها زیاد شد و نیروی انسانی و تجهیزات هم تأمین شد. از آنجایی که خسروپناه سفارش کرده بود که با شوراهای تخصصی ارتباط ما قطع نشود و اگر می‌رفتیم هزینه‌های زیادی هم تحمیل می‌شد در شورا ماندگار شدیم.

وی ادامه داد: پس از گذشت تنها یک ماه از استقرار تیم جدید جلسه پنجاه و سوم شورای توسعه با حضور رئیس جمهور برگزار شد. وقتی در شورا منصوب شدم اعتباراتی در دبیرخانه موجود بود که از اعتبارات ۱۴۰۲ و قبل از آن جذب بود و با پیگیری‌هایی که کردیم بخشی از آن محقق شد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: یکی دیگر از ناهماهنگی‌ها این بود که برنامه بودجه سال ۱۴۰۳ هنوز به سازمان برنامه تحویل نشده بود که در دوره جدید اعتبارات ۱۴۰۳ هم تقدیم شد. برای امسال ما هزار میلیارد تومان پیشنهاد دادیم که در مجلس ۴۰۰ تومان شد. البته بخشی از آن هم اختصاص یافت.

بودجه‌ای که برا حمایت از طرح‌ها و ایده‌های قرآنی بود مربوط به سال ۱۴۰۲ بود که پس از پی گیری‌ها ۲۰ میلیارد آن پرداخت شد و ۶ میلیارد هم از سال قبل بود که مجموعاً شد ۲۶ میلیارد تومان. در این میان با کمیسیون‌ها صحبت کردیم و قرار شد این عدد برای پشتیبانی از بخش‌های مردمی هزینه شود و دوستان پذیرفتند که جای توزیع بودجه بین دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی پول در حوزه فعالیت‌های مردمی قرآنی توزیع شود.

در ادامه بخشی از سخنان دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی را در ویدئویی زیر مشاهده می‌کنید: