خرم‌آباد - رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به ایجاد دو هزار و ۶۰۰ فرصت شغلی با اجرای طرح‌های کشاورزی در این استان، گفت: طی سه سال اخیر هشت ایستگاه پمپاژ آب در استان فعال شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید عماد شاهرخی ظهر امروز چهارشنبه در شورای معاونین سازمان جهاد کشاورزی لرستان در سخنانی با اشاره به پروژه‌های ایستگاه پمپاژ آب کشاورزی در لرستان، اظهار داشت: خوشبختانه در طی سه سال اخیر شش مورد از ایستگاه‌های پمپاژ آب کشاورزی استان که بیش از یک دهه بلاتکلیف رها شده بودند را احیا و افتتاح کردیم.

۸ ایستگاه پمپاژ آب در چرخه تولید قرار گرفت

وی عنوان کرد: دو مورد دیگر از این ایستگاه‌های پمپاژ آب کشاورزی در استان در دستور کار است که عملیاتی شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، تأکید کرد: با این تفاسیر هشت ایستگاه پمپاژ آب کشاورزی در استان در چرخه تولید قرار خواهند گرفت.

شاهرخی با تأکید بر اینکه این ایستگاه‌های پمپاژ حدود سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان را آبی خواهند کرد، گفت: این امر بهره‌وری آب را به دنبال دارد، حفظ ذخایر آب‌وخاک را خواهیم داشت و روش آبیاری نیز از سنتی به مدرن تغییر می‌کند.

وی با بیان اینکه این ایستگاه‌های پمپاژ آب کشاورزی در استان هفت میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف آب خواهند داشت، افزود: حداقل افزایش پنج برابری محصول را خواهیم داشت و ۷۰۰ نفر نیز اشتغال مستقیم را ایجاد خواهند کرد.

اجرای طرح آبیاری تحت‌فشار در ۷ هزار هکتار از اراضی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه طی دو سال گذشته ۸۰ رشته قنات را در استان مرمت و بازسازی کردیم، تصریح کرد: همچنین طی سه سال گذشته هفت هزار هکتار از اراضی کشاورزی لرستان تحت پوشش طرح آبیاری تحت‌فشار قرار گرفته است.

شاهرخی، بیان داشت: در این راستا ۱۴۷ پروژه را به بهره‌برداری رساندیم.

وی تأکید کرد: با اجرای این طرح شاهد صرفه‌جویی ۲۴ میلیون مترمکعب در مصرف آب بودیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، رتبه استان دراین‌رابطه را دوم در کشور عنوان کرد.

شاهرخی با بیان اینکه دراین‌رابطه تنها در شش‌ماهه ابتدای ۱۴۰۳، ۶۹ پرونده آبیاری تحت‌فشار در استان داشته‌ایم، افزود: مساحت پیش‌بینی‌شده در این پرونده‌ها ۷۵۹ هکتار است.

وی گفت: از لحاظ تعداد پرونده و مساحت شاهد رشد دوبرابر نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده‌ایم.

ایجاد ۲۶۰۰ فرصت شغلی با اجرای طرح‌های کشاورزی

شاهرخی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تا پایان شش‌ماهه ۱۴۰۳، ۳۳۳ طرح اقتصادی نیمه‌تمام و راکد حوزه کشاورزی در لرستان فعال شده است، افزود: تنها در شش‌ماهه ابتدای ۱۴۰۳، ۱۹ واحد را به بهره‌برداری رساندیم.

وی ادامه داد: از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تا پایان شش‌ماهه ۱۴۰۳، ۵۳۲ پروژه کشاورزی را در استان افتتاح کرده‌ایم، تصریح کرد: ۲.۱ همت سرمایه‌گذاری دراین‌رابطه صورت‌گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، اشتغال‌زایی کلی این طرح‌ها را در مجموع دو هزار و ۶۷۴ نفر بوده است، ۹ هزار خانوار نیز از این پروژه‌ها بهره‌مند شده‌اند.