دماوند- فرماندار دماوند با بیان اینکه حداقل ۳۰ درصد از میوه‌های تولید شده در این شهرستان باید به محصولات فرآوری‌شده تبدیل شود، گفت: فقدان صنایع تبدیلی از مشکلات اساسی دماوند است.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا طاهرخانی، عصر چهارشنبه در نخستین کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی دماوند، با تأکید بر اهمیت صادرات غیرنفتی به‌عنوان کلید تحقق اقتصاد مقاومتی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان را در خط مقدم جنگ اقتصادی کشور دانست.️

وی با اشاره به ضرورت تبدیل تهدیدها به فرصت از طریق بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود و اتکا به دانش و توان ملی، کرد: برنامه‌ریزی هدفمند برای توسعه صادرات غیرنفتی در منطقه یکی از محورهای اصلی پیشبرد اقتصاد کشور است.

فرماندار دماوند گفت: صادرات می‌تواند به بهبود شاخص‌های اقتصادی و تأمین نیازهای کشور کمک شایانی کند. طاهرخانی با تأکید بر راه‌اندازی کارگروه توسعه صادرات، از حمایت همه‌جانبه برای تقویت صادرات و ایجاد اشتغال خبر داد.

وی افزود: قبل از تولید باید به بازاریابی توجه شود و حمایت از تولید بازار محور از اولویت‌های اصلی است.

فرماندار شهرستان دماوند عنوان کرد: توسعه صنعت بسته‌بندی و بهره‌گیری از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز باید در اولویت قرار گیرد. طاهرخانی بیان کرد: همچنین، تدوین اولویت‌های پژوهش در حوزه صادرات و تولید رقابت‌پذیر از جمله گام‌های اساسی در این زمینه است.

‌وی با اشاره به مشکلات موجود دماوند در حوزه محصولات باغی گفت: سالانه بیش از ۳۰۰ تن سیب و سایر میوه‌ها تولید می‌شود و با این حال، نبود صنایع تبدیلی یکی از مشکلات اساسی است.️

طاهرخانی تأکید کرد: حداقل ۳۰ درصد از میوه‌های تولید شده باید به محصولات فرآوری‌شده تبدیل شوند و از وزارت صمت درخواست داریم که در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهد.

وی به اقدامات انجام‌شده در شهرک‌های صنعتی دماوند اشاره کرد و از افتتاح پست برق شهرک صنعتی دماوند ۲ و افزایش ظرفیت آن به ۳۰ مگاوات خبر داد.

فرماندار شهرستان دماوند تصریح کرد: همچنین اجرای عملیات روکش آسفالت با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان، ساخت ساختمان آتش‌نشانی و تجهیز آن در ناحیه آئینه ورزان و شهرک صنعتی دماوند ۲ و بهره‌برداری از شبکه فیبر نوری از جمله اقدامات توسعه‌ای است.

طاهرخانی در ادامه از احداث منبع هوایی شهرک صنعتی دماوند ۲ به ظرفیت ۲۰۰ متر مکعب و بهره‌برداری از چاه شماره ۲ به ظرفیت ۱۰ لیتر بر ثانیه خبر داد و گفت: در کنار این موارد، حفاری برای جابجایی چاه شماره ۱ ناحیه آئینه ورزان به ظرفیت ۲۵ لیتر بر ثانیه و تکمیل تصفیه‌خانه این ناحیه نیز آغاز شده است.

️فرماندار شهرستان دماوند از بهره‌برداری ۳۰ واحد صنعتی در شهرک صنعتی دماوند ۲ با اشتغال ۱۲۰۰ نفر خبر داد و گفت: ۱۲ واحد موفق به اخذ پروانه بهره‌برداری شده‌اند و سایر واحدها در حال طی مراحل نهایی هستند. ️

طاهرخانی همچنین به فعالیت ۱۸۴ طرح صنعتی در این شهرک اشاره کرد و از آغاز عملیات اجرایی ساختمان اداری ناحیه آئینه ورزان و شبکه توزیع برق، آب و فاضلاب مجتمع تجاری کارگاهی خبر داد.

وی بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات مهم، اخذ سند تفکیکی شهرک صنعتی دماوند ۲ به مساحت ۱۱۳ هکتار و اخذ سند شهرک دانش‌بنیان پس از ۱۷ سال به مساحت ۹۵ هکتار بوده و طراحی تصفیه‌خانه و ساختمان فناوری شهرک صنعتی دماوند ۲ نیز در دستور کار قرار گرفته است.

فرماندار شهرستان دماوند بیان کرد: این اقدامات به‌منظور تقویت زیرساخت‌ها و توسعه اقتصادی منطقه انجام شده و در آینده‌ای نزدیک با بهره‌برداری از پروژه‌های در دست اجرا، شاهد رونق بیشتر تولید و اشتغالزایی در شهرستان دماوند خواهیم بود.