اهواز - وزیر کشور گفت: شاخص‌هایی تعریف شده‌اند که عملکرد استانداران پس از یک سال ارزیابی می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اسکندر مؤمنی عصر امروز چهارشنبه در آئین تکریم و معارفه استاندار خوزستان که در سالن شهید هاشمی استانداری برگزار شد، اظهار کرد: درست است که اعلام شده خوزستان بیش از ۲۴ هزار شهید دارد اما کمتر شهیدی است که دوران دفاع مقدس در این استان لاله گون دفاع را تجربه نکرده باشد و کمتر خانواده‌ای است که عزیزان یا فرزندانشان در خوزستان به شهادت نرسیده باشد.

وی افزود: هر خانواده شهیدی را نام ببریم عزیزانشان در این استان مجاهدت کرده‌اند لذا خوزستان مشهد همه شهدای ایران است. همه ما مدیون شهدا هستیم، امنیت و آرامشی که اکنون داریم مرهون خون شهیدان است.

وزیر کشور با بیان اینکه خوزستان در طول تاریخ سهم بسیاری در حفظ، انسجام و تمامیت ارضی کشور داشته است، تصریح کرد: این موضوع به چندین هزار سال گذشته بر می‌گردد، در دوران پس از اسلام هم مهد و دروازه ورود تشییع بوده است.

مؤمنی افزود: شاید تصور این باشد دوران دفاع مقدس عده‌ای دفاع کرده و دشمن را بیرون کردند اما در واقعیت آرامش و امنیت امروز مرهون رشادت‌های شهیدان است.

وی گفت: در خوزستان همه اقوام کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و در دفاع از اسلام مجاهدت ویژه ای داشته‌اند.

وزیر کشور با بیان اینکه امروز جلسه تودیع و معارفه استاندار خوزستان است، عنوان کرد: رئیس جمهور در دوران انتخابات گفتند که ملاک اصلی در انتخاب مدیران و مسئولیت، بر اساس وفاق ملی، شایستگی و کارآمدی است. در عین حال که همه باید شرایط عمومی کارگزاران نظام را داشته باشند، پس از آن شایستگی و کارآمدی است، فرق ندارد از چه قومی باشد یا دارای چه تفکر و گرایشی باشد.

نیاز کشور به امید آفرینی

مؤمنی ادامه داد: رئیس جمهور عمیقأ معتقد است کشور نیاز به امنیت، آرامش، امید و امید آفرینی دارد که صرفاً با وفاق و همبستگی ملی ایجاد خواهد شد. وی در تشکیل کابینه این را نشان داد و ما نیز در انتخاب استانداران بر این عهد بوده و خواهیم بود.

وی با اعلام اینکه برای انتخاب استاندار کارگروهی تشکیل شد، افزود: برادری در اولویت اول قرار گرفت، موالی زاده با پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیأت وزیران از امروز به عنوان استاندار استان خوزستان منصوب می‌شود.

وزیر کشور گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، وی اولین استاندار قومیت عرب است که منصوب می‌شود.

مؤمنی با بیان اینکه ما نیز مسیر وفاق را دنبال می‌کنیم، اظهار کرد: هر شخصی شایستگی خدمت در دولت چهاردهم را داشت، اهل هر تفکر، مذهب و قومیتی که باشد فرقی ندارد.

وی گفت: خوشبختانه استقبال بسیار خوبی صورت گرفت و به عبارتی اکنون یک آغاز برای تلاش بیشتر افرادی است که دلشان برای این خطه می سوزد.

مؤمنی افزود: سالیان گذشته استانداری از قومیت‌های مختلف منصوب بودند و دیگران کمک می‌کردند امروز نیز یک استاندار از قومیت عرب منصوب می‌شود و همچون گذشته همه قومیت‌ها به آن کمک می‌کنند، همه مسلمان هستیم و اهل ایران، دلمان برای پیشرفت و تلاش ایران می تپد.

وی ضمن تقدیر از همه تلاش‌های صورت گرفته در خوزستان ادامه داد: ان شاءالله موالی زاده با استفاده از ظرفیت نخبگان و اقوام، مسیری که به اینجا رسید را ادامه دهد. همچنین بنده از دولت سیزدهم و همه دولتمردان تقدیر و تشکر می‌کنم، از زحمات استاندار پیشین حسینی محراب که تلاش‌های ویژه ای داشت نیز صمیمانه تشکر می‌کنم.

وزیر کشور خطاب به استاندار جدید خوزستان گفت: درست است خوزستان در بخش‌های مختلف نفت، گاز، کشاورزی و صنعت ظرفیت‌های بسیار دارد و پرآب‌ترین استان کشور است اما چالش‌هایی را هم دارد. تلاش‌های بسیار برای برطرف شدن این چالش‌ها انجام شده، اتفاقات خوبی هم افتاده اما این مسیر باید ادامه پیدا کند.

کم آبی در عین پر آبی

مؤمنی بیان کرد: خوزستان از کم آبی رنج می‌برد در حالی که پرآب‌ترین استان شکور است، مسائل فاضلاب و امثالهم را هم دارد که با تلاش استاندار و همکاری همه بر چالش‌ها فاق آیید.

وی اضافه کرد: روا نیست استانی که دارای ذخایر عظیم نفت و گاز است و منافعش به همه کشور می‌رسد نرخ بیکاری بالا داشته باشد، مهاجرت از این استان به استان‌های دیگر افزایش پیدا کند، هرچند تلاش‌های بسیاری صورت گرفته اما خوزستان دین بزرگی به گردن همه مردم ایران دارد و همه باید بپرسیم هرکدام از ما چه سهیم در این چالش‌ها داریم لذا حق مردم خوزستان بهترین‌ها است.

وزیر کشور تصریح کرد: استاندار خوزستان در جلسه هیأت دولت که آمدند و پرسش و پاسخ‌های مطرح شده اعضای کابینه را پاسخ دادند، در پایان که با اجماع به عنوان استاندار خوزستان انتخاب شدند چالش‌ها و نکاتی در حضور رییش جمهور مطرح شد و گفتند حتماً چند وزیر به صورت مستمر مسائل و مشکلات خوزستان را رصد و کمک کنند.

مؤمنی گفت: قبول داریم همه اش از عهده استان بر نمی‌آید لذا قرار شد چند وزیر برای پیگیری مسائل و مشکلات خوزستان معین شوند. از نمایندگان خوزستان که بسیار مجمعی وزین، پخته و مؤثر در مجلس هستند می‌خواهیم از این ظرفیت هم استفاده متناسب شود خصوصاً اکنون در آغاز برنامه هفتم، شروع مجلس و دولت است همه کمک‌کنید تا خوزستان به جایی که شایسته اش است برسد.

وی با اشاره به مساله شهرداری و خدمات شهری، گفت: ان شاءالله برنامه‌ای در وزارت کشور تهیه شده که شاید تحولی خواهد بود، البته در این زمینه چالش‌هایی هم داریم که بنا شده با کمک نماینده‌ها تثبیت مدیریت شهرداری افزایش پیدا کند.

وزیر کشور ادامه داد: گاهی می‌بینیم شهرداری که شورا آن را انتخاب می‌کنند بعد از مدتی تغییر می‌دهند لذا بنا داریم با کمک نمایندگان مجلس، یا شهردارها مستقیم توسط مردم انتخاب شود یا جابجا کردن پس از انتصاب به سادگی نباشد که دریک دوره چهار ساله چند شهردار عوض شود که این کار با هیچ علم و اصول مدیریتی جور در نمی‌آید زیرا ثبات مدیریتی در کار زمینه پیشرفت است.

مؤمنی اظهار کرد: شورای شهر در قانون اساسی وجود دارد و کمک بسیاری است اما نمی‌شود شهرداری که خودتان انتخاب می‌کنید مدام تغییر دهید که یکی از مشکلات زمینه شهری همین مساله است.

وی تصریح کرد: در کنار برنامه‌هایی که اجراشده در این دوره بتوانیم با وفاق، همدلی و استفاده از همه ظرفیت‌ها و نخبگان و اقوام بتوانیم در جهت پیشرفت و آبادانی ایران پیش رویم.

ارزیابی عملکرد استانداران

وزیر کشور با بیان اینکه پس از یک سال عملکرد همه استانداران ارزیابی می‌شود، گفت: شاخص‌هایی تعیین شدند که مراحل نهایی ابلاغ را می‌گذراند، کارنامه آنها در این بازه مشخص خواهد شد. در میان همه شاخص‌ها مردم محوری، حضور در بین مردم و احترام به مردم اولویت اول است.

وی عنوان کرد: اگر ما مسئولیتی داریم همه از جانب مردم است و باید برای راحت کردن زندگی مردم و برداشتن پیچیدگی‌های اداری قدم برداریم و دائم با مردم ارتباط داشته باشیم حرف‌هایشان را مستقیم بشنویم.