ساری- کارشناس مذهبی مدرسه علمیه تخصصی الزهرا (س) ساری گفت: فضای مجازی برخلاف معنای واژه آن در واقع امتداد زندگی حقیقی بوده و بر سبک زندگی تاثیر گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، اولیا کریمی در نشست علمی در جمع طلاب مدرسه علمیه الزهرا (سلام الله علیها) گفت: برخلاف معنایی که از واژه مجازی به ذهن متبادر می‌شود، فضای مجازی کاملاً غیرمجازی و حقیقی است، به‌گونه‌ای بر سبک زندگی بشر خصوصاً نوجوانان تأثیر گذاشته و با زندگی حقیقی عجین شده که به عضوی جداناپذیر تبدیل شده است.

وی گفت: در اهمیت فضای مجازی همین بس که رهبر انقلاب اهمیت آن را به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی دانسته‌اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اثر فضای مجازی بر ابعاد وجودی نوجوان که به عنوان قشر آسیپ‌پذیر جامعه است بیشتر از سایر افراد است خصوصاً در بعد شخصیتی او که اثرپذیری بیشتری از این فضا دارد، افزود: محیط به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در تربیت است که دخالت مستقیم در آن دارد، امروزه با توجه به گسترش سریع محیط‌های مجازی از قبیل اینترنت، گوشی‌های همراه، شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های رایانه‌ای، محیط تربیتی جدیدی به نام فضای مجازی به وجود آمده است، گسترش فناوری اینترنتی و در دسترس بودن آن فضای مجازی را شبیه‌ساز دنیای واقعی کرده‌است؛ بنابر فرموده رهبر معظم انقلاب: یکی از خصوصیات ممتاز عصر حاضر آماده‌بودن وسایل پیام‌رسانی است، فضای مجازی در حقیقت، فضای حقیقی است که در زندگی بسیاری از مردم حضور دارد.

کریمی در ادامه این نشست به شکل‌گیری شخصیت نوجوانان از منظر و دیدگاه مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» پرداخت و افزود: ایشان اولین اثر فضای مجازی بر شخصیت نوجوان را، انزوای فردی و اجتماعی و در نتیجه کاهش ارتباط با والدین، دوستان و اقوام برشمرد.

وی گفت: بر طبق فرمایش رهبری، منزوی شدن از عیوب فضای مجازی است آنجا که می‌فرمایند: «انس بچه‌ها با فضای مجازی محسناتی دارد و عیوبی هم دارد، یکی از عیوبش، منزوی شدن بچه‌ها در خانه است، وقتی که با تبلت و مانند این‌ها آشنا می‌شوند می‌روند و مشغول آن کار می‌شوند و از محیط خانه و خانواده به تدریج دور می‌شوند، باید به اینها توجه کنید و مراقبت کنید.

کارشناس مذهبی در ادامه با اشاره به اینکه دومین تأثیر فضای مجازی بر شخصیت نوجوان از دیدگاه رهبری تغییر در سبک رفتار و گفتار است، افزود: ایشان سومین اثر را ایجاد شبهه و شبهه‌پراکنی دانست که ارتباط مستقیم با شخصیت نوجوان دارد و می‌تواند او را به یک فرد سست عقیده و متزلزل تبدیل کند.

کریمی در ادامه به دیگر اثرات منفی فضای مجازی، مانند افسردگی، انحراف اخلاقی و جنسی، از بین رفتن امنیت روانی، ترویج بی‌حیایی و تهاجم فرهنگی بر شخصیت نوجوان، از دید و بیان رهبری مورد بررسی قرار داده است.

وی در پایان گفت: امید است که با نظارت مسؤولان و والدین و کنترل فضای آزاد و ره‌ای مجازی، اثرات منفی آن کاهش یافته و شاهد استفاده بهینه و درست از آن باشیم تا فرزندان و نسلی با تربیت اسلامی و اخلاق شایسته داشته باشیم.