ساری-معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: اساس ارزشیابی کیفی توصیفی یک ایده مترقی و و رویکرد جدید در نظام آموزشی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، رضوان حکیم زاده در گردهمایی معاونان آموزش ابتدایی استان‌ها اظهار کرد: ما به عنوان متولیان آموزش کودکان باید فرصت‌های تربیتی و یادگیری را برای آنها فراهم کنیم.

وی افزود: کامل‌ترین و بهترین منبعی که می‌توان نظریه‌های تربیتی را فرا گرفت، کتاب خدا است و قرآن کتاب زندگی و برنامه تربیتی ما بوده و ما به این اصول پایبند هستیم و تمامی برنامه‌ها برپایه قرآن است و این مهم فهم بهتری برای چرایی تصمیم‌ها خواهد بود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: اولین و مهمترین نکته این است که با عنوان معلم و مربی با کودکان و دانش آموزان سروکار داریم و آنها ارزشمند هستندو هدیه خدادادی بوده و با ارزش ترین سرمایه‌های کشور هم بوده و تمامی برنامه‌ها و اقدامات و فعالیت‌های ما باید بگونه‌ای باشد که این کرامات حفظ شود.

وی ادامه داد: تربیت در مدرسه فرایند ارزش بخشیدن به کودک است و قرار دادن دانش آموز در موقعیتی است که ارزش‌ها را ادراک کند.

حکیم زاده گفت: باید فضای مناسب را برای کودکان فراهم کنیم و فرآیندهای آموزشی نیز باید مبتنی بر فراهم کردن فرصت‌های همکاری و رفاقت باشد.

وی در خصوص ارزشیابی کیفی توصیفی اظهار کرد: اساس ارزشیابی کیفی توصیفی یک ایده مترقی است که ارزشیابی از یادگیری به ارزشیابی برای یادگیری و ارزشیابی به مثابه یادگیری توجه می‌کند و رویکردی که در واقع دو، سه دهه است که به عنوان رویکردی جدید در فراهم کردن فرصت‌های ارزشیابی تعریف شده است.

حکیم زاده گفت: به‌عنوان معلم اصل کرامت انسانی، تشویق، همکاری، مهرورزی و خُلق نیکو را باید در نظر داشته باشیم زیرا همه اینها تأثیر تربیتی روی کودکان دارد، تربیت فرایند ارزشمندی است و اقدامات ما باید طوری باشد که دانش آموزان احساس ارزشمندی کنند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به سه اصل مهم عدالت و توسعه عدالت، ارتقا کیفیت و ایجاد تعلق و هویت بخشی به دانش آموزان اشاره کرد و افزود: این موارد از جمله اولویت‌های کاری و مورد تاکید است.

وی با اشاره به دوره پیش دبستانی ادامه داد: دوره پیش دبستانی مانند دوره ابتدایی مهم است و آمادگی برای یادگیری و همچنین ظرفیت بالقوه برای دانش آموزان ایجاد می‌شود.