اراک- سفیر بنگلادش گفت: تمام ظرفیت‌ها برای رفع موانع تجاری ایران و بنگلادش بکارگیری می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، منجور الکریم خان چادری شامگاه چهارشنبه در نشست با فعالان اقتصادی استان مرکزی اظهار کرد: ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در بنگلادش وجود دارد که از همه تجار ایرانی برای آشنایی با این ظرفیت‌ها استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران قابلیت تأمین ۷۰ درصد کالاهای بنگلادش را دارد، افزود: بنگلادش ظرفیت‌های قابل توجهی در حوزه نیروی انسانی دارد اما با این وجود آمار بیکاری در این کشور بالا بوده و ظرفیت‌های ایران را ندارد.

سفیر بنگلادش در ایران با بیان اینکه ایران از حیث منابع طبیعی پتانسیل‌های بسیار بالایی دارد، افزود: استان مرکزی زادگاه امام خمینی (ره) است و این خطه ظرفیت‌های تولیدی و صنعتی شاخصی دارد بنابراین باید تلاش کرد روابط تجاری بنگلادش و استان مرکزی نیز تقویت شود.

کریم خان چادری افزود: بنگلادش به لحاظ وسعت یک دهم اما از نظر جمعیت ۲ برابر ایران است و سرزمین حاصلخیزی دارد و از دیرباز خاستگاه کشاورزی بوده است.

وی ادامه داد :۴۰۰ سال فارسی، زبان رسمی درباری در کشور بنگلادش بوده و شاهنامه در این کشور به خوبی معرفی شده است.

سفیر بنگلادش در ایران خواستار معرفی بیشتر بنگلادش در ایران شد و گفت: یکی از مشکلات اصلی در روابط ۲ کشور، تحریم‌های ظالمانه است که این مسأله چالش‌هایی را در زمینه نقل و انتقالات مالی به همراه داشته البته مذاکرات خوبی در بخش‌های مختلف از جمله خط مستقیم کشتیرانی صورت گرفته است.

کریم خان چادری افزود: بعد از تحریم‌ها علیه ایران، روابط تجاری با بنگلادش کم رنگ شده اما تمام ظرفیت‌ها برای رفع موانع تجاری این دو کشور بکار گرفته می‌شود.

صادرات قیر، خرما و سنگ از ایران به بنگلادش

رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش نیز با بیان اینکه بنگلادش از حیث رشد اقتصادی بین ۱۰ کشور برتر جهان است، افزود: این کشور در جذب سرمایه‌های خارجی خیلی موفق بوده به گونه‌ای که صادرات آن ۵۷ میلیارد دلار و وارداتش حدود ۹۳ میلیارد دلار است.

جولیا معین ادامه داد: تاکا واحد پول بنگلادش است و روند رشد اقتصادی در این کشور هیچ وقت متوقف نمی‌شود.

وی ادامه داد: حوزه‌های اصلی و قوی فعالیتی بنگلادش بیشتر در زمینه پوشاک، کفش چرم، منسوجات خانگی، محصولات کنفی، حوله، ماهی و میگو منجمد است.

رایزن بازرگانی سفارت افزود: بنگلادش ۱۷۰ میلیون نفر جمعیت دارد اما دسترسی آن به یک بازار سه میلیاردی است.

معین ادامه داد: ایران از حیث محصولات پتروشیمی قوی و مورد نیاز است و قیر، سنگ و خرما نیز از ایران به بنگلادش صادر می‌شود.

وی ادامه داد: حمایت‌های زیادی در کشور بنگلادش برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی پیش بینی شده است.

آمادگی کامل مبادلات تجاری استان مرکزی با بنگلادش

استاندار مرکزی نیز در این نشست با بیان اینکه استان مرکزی از موقعیت ویژه در جغرافیای ایران برخوردار است به گونه‌ای که تمامی زنجیره اقتصادی در این استان تولید می‌شود، افزود: این استان آمادگی لازم برای همکاری مشترک که مهمتر از صادرات و واردات است، با کشور بنگلادش را دارد.

فرزاد مخلص الائمه افزود: شرکت‌های فنی و مهندسی ایران در بنگلادش حضور موفقی دارند و آمادگی میزبانی از تولیدکنندگان این کشور در قالب شرکت‌های مشترک تجاری وجود دارد.

وی ادامه داد: سطح روابط اقتصادی ایران و بنگلادش در حد روابط حسنه ۲ کشور نیست و امید است این سفر منجر به تقویت بیشتر این رابطه شود.