فریدونکنار - مشاور شبکه بهداشت فریدونکنار گفت: هنوز پشه آئدس در این شهرستان مشاهده نشده و بیماری نیز ثبت نشده است.

مریم قلی زاده در گفت وگو با خبرنگار مهر در رابطه با افزایش پشه آئدس گفت: یکی از مشکلاتی که به زودی ما را دچار چالش می‌کند رشد بی رویه پشه آئدس است و در سال‌های آتی ما با این بیماری دچار مشکلات زیادی می‌شویم و بیماری‌هایی که با گزش پشه آئدس ایجاد می‌شود می‌تواند ضربه بزرگی به سیستم بهداشت و درمان بزند.

قلی‌زاده با اشاره به اینکه پشه آئدس نوپدید نبوده و سال‌های سال وجود داشته و موجب بیماری تب زرد می‌شد، گفت؛ این پشه طی ۵۰ سال گذشته باعث بیماری‌هایی مثل بیماری ویروسی زیکا و چیکونگونیا و تب دنگی می‌شود.

وی همچنین افزود: وجود پشه آئدس در برخی کشورها مثل عربستان مالزی و یمن و خیلی از کشورهای دیگر بومی شده و آمار رسمی از وجود این پشه و بیماری حاصل از آن اعلام شده اما بعضی از کشورها مانند عراق و افغانستان نیز به صورت رسمی آمار دقیق از این بیماری نمی‌دهند.

مشاور شبکه بهداشت فریدونکنار در رابطه با وجود پشه آئدس در این شهرستان با صراحت گفت: ما تاکنون در شهرستان فریدونکنار نه پشه را دیدیم و نه بیماری مشاهده شده اما در شهرستان‌های همجوار مثل محمودآباد مشاهده شده که از غرب کشور آمده است.

قلی زاده گفت این پشه سال گذشته در استان گیلان مشاهده شده بود و اکنون به سمت مازندران و استان‌های همجوار کشیده شد.

این کارشناس در مورد گروه‌های پرخطر در مقابل بیماری ناشی از گزش پشه آئدس اذعان کرد که گروه‌های پرخطر این بیماری زنان باردار و کودکان زیر یکسال هستند و این بیماری حتی از مادر باردار به جنین هم منتقل می‌شود.

وی در رابطه با زمان خون خواری این پشه‌ها گفت: بیشترین زمانی که پشه آئدس دوست دارد خونخواری انجام دهد در ساعات اولیه صبح و در هنگام غروب آفتاب است.

قلی زاده در انتها به رنگ‌هایی که موجب جذب این پشه می‌شود اشاره کرد و گفت؛ این پشه به رنگ قرمز مشکی و زرد علاقه دارند و ظرف‌های پلاستیکی رنگ مشکی و لاستیک‌هایی که کاور روی آنها نیست محل مناسبی برای رشد این پشه‌ها است.