مشهد- مدیرعامل بنیاد کرامت آستان قدس رضوی گفت: تولیت آستان قدس رضوی دستور دادند در بنیاد کرامت آستان قدس رضوی تمهیدات لازم برای کمک رسانی به مردم مظلوم لبنان را در دستور کار قرار دهیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد حسین استادآقا اظهار کرد: همزمان با آغازین روزهای جنگ و حمله‌های ناجوانمردانه رژیم اشغالگر صهیونیستی به کشور لبنان که در ادامه وحشی گری های این رژیم علیه مردم مظلوم غزه بود، بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی که فرمودند بر همه فرض است به لبنان و حزب الله عزیز کمک کنند، تولیت آستان قدس رضوی دستور دادند که ما در بنیاد کرامت آستان قدس رضوی تمهیدات لازم برای کمک رسانی به مردم مقاوم و مظلوم لبنان را در دستور کار قرار دهیم.

مدیرعامل بنیاد کرامت آستان قدس رضوی به ارائه گزارشی از اقدامات آستان قدس رضوی در گستراندن چتر مهر و کرامت رضوی برای مردم جنگ زده لبنان اشاره وتصریح کرد: در پی حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی، پروازهای زائران لبنانی حرم مطهر حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام لغو وبه دنبال آن فرودگاه‌ها و پروازها تعطیل شدند که با دستور تولیت آستان قدس رضوی میزبانی از این عزیزان لبنانی آغاز گردید.

وی گفت: هم اکنون میزبان حدود ۲۰۰ نفر از این زائران عزیز در یکی از مراکز اقامتی آستان قدس رضوی هستیم که با توجه به شرایط منطقه و به این دلیل که در حال حاضر امکان بازگشت آنان فراهم نیست، این میزبانی توسط آستان قدس رضوی در نهایت احترام انجام می‌شود.

استادآقا با اشاره به ارادت فراوان این عزیزان به حضرت رضا (ع)، خاطرنشان کرد: این زائرین و مهاجران لبنانی خودشان را مهمانان امام رئوف می‌دانند وخواسته آنان نیز این است که حتماً در مشهد و در این مدت در جوار حرم مطهر رضوی اقامت داشته باشند.

مدیرعامل بنیاد کرامت آستان قدس رضوی همچنین به یکی دیگر از اقدامات این بنیاد در کمک به مردم لبنان، به دلیل شرایط جنگی و نیازهای دارویی و درمانی در بیروت اشاره و عنوان کرد: با توجه به شرایطی که رژیم صهیونیسیتی در حمله به مناطق جنوب لبنان و بخش‌هایی از بیروت ایجاد کرد، بیمارستان‌های بیروت نیازمند کمک دارویی شدند که ما با مشارکت خیران و نیکوکاران محموله‌ای به حجم حدود ۱۰ تن آماده و روانه بیمارستان‌های لبنان کردیم.

وی گفت: به زودی نیز پزشکان عرب زبان بیمارستان رضوی آستان قدس رضوی جهت انجام اقدامات درمانی به منطقه منتقل خواهند شد تا خدمات درمانی را برای مردم انجام دهند.

استادآقا از تدابیر و اقدامات آستان قدس رضوی در جهت حمایت و مددرسانی به جنگ زدگان لبنانی مستقر در سوریه سخن گفت و یادآور شد: ما همچنین در سوریه نیز اقداماتی را به منظور کمک به جنگ زدگان لبنانی آغاز کردیم به این صورت که چون ورودی‌های مهاجرین لبنانی از سوریه به دمشق، خصوصاً در کنار حرم مطهر حضرت زینب سلام الله علیها است، با همکاری نماینده مقام معظم رهبری در کشور سوریه یک آشپزخانه در نظر گرفته شد و مهاجرینی که وارد می‌شوند به مدت سه روز در مصلای حرم حضرت زینب سلام الله علیها سکونت می‌یابند و از جهت خوراک، پوشاک، غذای گرم و باقی مایحتاج تأمین می‌شوند.

مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی در همین رابطه ادامه داد: بخشی از مهاجرین لبنانی در هتل‌ها، حسینیه‌ها و مدارس اسکان داده شدند و بخشی دیگر حدود یک هزار و۶۰۰ خانواده نیز توسط مردم در منازلشان میزبانی شده اند که به اندازه توان خود پذیرای این خانواده‌ها هستند. از این رو آستان قدس رضوی برای این خانواده‌ها حدود یک هزار بسته معیشتی آماده و به آنان تقدیم کرد.

وی به حضورش در سوریه اشاره کرد و گفت: مهاجرین لبنانی وقتی می‌شنیدند این کمک‌ها از طرف حرم امام رضا علیه السلام در اختیار آنان قرار گرفته، با اشتیاقی خاصی از ارادتشان به حضرت می‌گفتند.

استادآقا در ادامه توضیحاتش درباره دیگر اقدامات آستان قدس رضوی از برگزاری پویش ملی «لبنان تنها نیست» خبر داد و افزود: در آغازین روزهای حملات وحشیانه صهیونیست‌ها به لبنان، این بنیاد از عموم مسلمانان و هم‌وطنان دعوت کرد، به‌منظور مشارکت در یاری و مددرسانی به مردم مظلوم و بی‌دفاع لبنان، کمک‌های نقدی خود را از طریق این آستان مقدس به مردم شریف لبنان ارسال نمایند. به این منظور از هم‌وطنان تقاضا کردیم کمک‌های نقدی خود را به کارت شماره ۶۰۶۳۷۳۷۰۰۴۹۵۳۴۷۵ و سامانه شبا به شماره IR۱۶۱۴۰۶۰۰۳۶۳۴۰۱۱۰۷۲۷۰۴۲۴۰۰۸ واریز نمایند.

مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی یکی دیگر از کمک‌های این آستان مقدس را تأمین نیازهای فرهنگی مهاجران لبنانی دانست و گفت: با توجه به این‌که خانواده‌های لبنانی اهل دعا و قرآن هستند و اکنون امکاناتی همچون قرآن و ادعیه ندارند، ۵ هزار جلد قرآن و مفاتیح الجنان را آماده تحویل کردیم که در کنار کمک‌های معیشتی و درمانی، به این بخش نیازهای آنان هم توجه کرده باشیم.

ارائه خدمت به هموطنان با ۱۶۰ هزار خادمیار رضوی

وی به اقدامات این آستان مقدس در ارائه خدمات اجتماعی به هموطنان در کشور، توضیحاتی ارائه و عنوان کرد: در بنیاد کرامت رضوی که به عنوان سازمان اجتماعی آستان قدس قلمداد می‌شود حدود ۱۶۰ هزار نفر از طریق شبکه خادمیاری در کشور فعال هستند که خدمات متنوعی را به مردم ارائه می‌دهندکه از جمله این موارد می‌توان به آزادسازی زندانیان جرایم غیر نقدی اشاره کرد. این طرح در بنیاد کرامت رضوی از سال ۱۴۰۱ شروع شد و تاکنون ۹۰۰ نفر با کمک نیکوکاران و خیران آزاد شدند و هفته آینده نیز ۵۰ نفر همزمان آزاد می‌شوند که همانطور که اشاره کردم، خیران و ستاد دیه در این امر نقش اساسی دارند.

رفع تنش آبی در ۲۱۱ روستا در سیستان و بلوچستان

یکی دیگر از اقداماتی که استادآقا به آن اشاره کرد، تلاش‌ها در جهت محرومیت زدایی در مناطقی همچون سیستان و بلوچستان بود که وی در ادامه سخنان خود گفت: موضوع تنش آبی و تأمین آب قابل شرب را به دستور تولیت آستان قدس رضوی برای ۲۵۰ روستا در سیستان و بلوچستان آغاز کردیم که ۲۱۱ روستا به اتمام رسیده و ۴۰ روستای دیگر نیز در دستور کار است.

مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی اظهار کرد: وظیفه اصلی و ذاتی آستان قدس رضوی اداره حرم مطهر رضوی است، به همین دلیل موضوع زائر اولی‌ها را از سال ۹۶ به دستور شهید آیت الله رئیسی آغاز کردیم و تاکنون ۱۶۰۰ نفر با حمایت خیرین و آستان قدس رضوی به مشهد مقدس مشرف شده‌اند.

وی، تاکید کرد: در مجموعه خدمات اجتماعی آستان قدس رضوی، منشوری از خدمت بر پایه مشارکت مردم و خیرین جریان دارد که امیدواریم این روند با مشارکت و توجه روز افزون مردم رو به روز گسترش یابد.