یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که بیماری پوستی اگزما با یک مشکل جدی مرتبط است که می‌تواند به قطع پا منجر شود.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که بیماری پوستی اگزما با یک مشکل جدی مرتبط است که می‌تواند به قطع پا منجر شود.

محققان اخیراً گزارش دادند که افراد مبتلا به اگزما در معرض خطر بیشتر ابتلاء به بیماری عروق محیطی هستند.

به گفته محققان، بیماری عروق محیطی در ۱۱ درصد از بیماران مبتلا به اگزما، که به عنوان درماتیت آتوپیک نیز شناخته می‌شود، رخ می‌دهد، اما تنها ۶ درصد از بیمارانی که این بیماری پوستی را ندارند، مبتلا به این بیماری می‌شوند.

دکتر «جفری کوهن»، محقق ارشد و استادیار پوست در دانشکده پزشکی ییل کنتیکت، گفت: «این مطالعه درک ما را از رابطه بین درماتیت آتوپیک و بیماری‌های قلبی عروقی عمیق‌تر می‌کند.»

در بیماری عروق محیطی، رگ‌های خونی در پاهای فرد باریک می‌شوند.

افراد شروع به احساس درد در پاهای خود می‌کنند و زخم‌هایی ایجاد می‌شود که روی نقاط فشاری مانند پاشنه پا یا مچ پا بهبود نمی‌یابند. در نهایت ممکن است پاها دچار قانقاریا شده و قطع عضو لازم باشد.

برای این مطالعه، محققان داده‌های بیش از ۲۶۰۰۰۰ بزرگسال آمریکایی را که توسط یک برنامه مؤسسه ملی بهداشت جمع آوری شده بود، تجزیه و تحلیل کردند.

به گفته محققان، نتایج نشان می‌دهد که بیماران اگزما ۲۳ درصد بیشتر در معرض ابتلاء به بیماری عروق محیطی هستند.

به گفته محققان، مشخص نیست که چرا اگزما خطر تنگی عروق را افزایش می‌دهد. اگزما با آلرژی همراه است و ممکن است توسط سیستم ایمنی بدن ایجاد شود.

کوهن در ادامه افزود: «مبانی ارتباط بین بیماری عروق محیطی و درماتیت آتوپیک به خوبی شناخته نشده است، اما عواملی مانند التهاب در بدن، سطوح پایین‌تر فعالیت بدنی و اختلالات خواب که در مبتلایان به درماتیت آتوپیک دیده می‌شود، احتمالاً به این موضوع کمک می‌کنند.»

به گفته محققان، بر اساس این نتایج، پزشکان باید مراقب سلامت قلب و عروق خونی بیماران مبتلا به اگزما باشند.

کوهن گفت: «درک در حال تکامل ما از بیماری‌های قلبی عروقی در بیماران مبتلا به درماتیت آتوپیک بر اهمیت مراقبت‌های پیشگیرانه مانند غربالگری معمول قلب و عروق و درمان مناسب عوامل خطر قلبی عروقی در این جمعیت تاکید می‌کند.»