رئیس‌جمهور روسیه در آخرین روز اجلاس سران کشورهای گروه «بریکس» تأکید کرد که غرب توهم شکست راهبردی روسیه را دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در آخرین روز اجلاس ۳ روزه سران کشورهای گروه «بریکس» در شهر کازان با اشاره به تلاش آمریکا و کشورهای اروپایی برای درهم‌شکستن روسیه تأکید کرد که «کسانی که می‌خواهند شکست راهبردی به روسیه وارد کنند، تاریخ روسیه کشور را نمی‌دانند؛ این هدف توهم محض است.»

پوتین همچنین افزود که از اوکراین برای ایجاد تهدیدهای حیاتی علیه امنیت روسیه استفاده می‌شود.

رئیس‌جمهور روسیه روسیه با اشاره به اینکه «روسیه به دنبال ایفای نقش در ایجاد ثبات در اوضاع خاورمیانه است» گفت: راه اندازی یک روند سیاسی جامع برای حل و فصل اوضاع خاورمیانه ضروری است، خشونت در خاورمیانه باید متوقف شود

وی در ادامه تأکید کرد که «بدون اصلاح بی عدالتی تاریخی در سرزمین‌های فلسطین، احیای صلح در منطقه غیرممکن است؛ سازمان ملل باید به ایفای نقش محوری در تضمین صلح و امنیت ادامه دهد.

پوتین همچنین گفت: ایجاد سازوکارهای مالی جایگزین و فارغ از هرگونه تحمیل و دیکته ضروری است.

وی تأکید کرد که روسیه آماده همکاری با کشورهای جنوب و شرق جهانی برای ایجاد جهانی بهتر است.

رئیس‌جمهور روسیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سازوکار «بریکس‌پلاس» برای حضور کشورهای بیشتر در ساختار بریکس گفت: فرمت اوتریچ / بریکس پلاس بازتابی خوبی داشته است و فرصت گفتگوهای مستقیم و باز را فراهم می‌کند.

به گفته پوتین شرکت کنندگان نشست «اوتریچ / بریکس پلاس» در کازان درباره حل و فصل مسالمت آمیز مناقشات از جمله مناقشات خاورمیانه گفتگو خواهند کرد.

پوتین در ادامه گفت: روسیه به عنوان ریاست بریکس از سران کشورهای همسایه و همچنین شرکایی که می‌خواهند به بریکس بپیوندند، برای شرکت در نشست بریکس پلاس دعوت کرده است. وضعیت خاورمیانه از جمله موضوعات نشست بریکس پلاس خواهد بود.