آیین یادبود مرحوم فرمان مرادی هنرمند پیشکسوت عرصه سازسازی و عضو هیئت مدیره کانون سازندگان ساز عصر روز چهارشنبه دوم آبان در تالار جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم یادمان فرمان مرادی پیشکسوت و عضو سابق هیئت مدیره کانون سازندگان ساز عصر روز چهارشنبه دوم آبان با حضور تعدادی از هنرمندان در تالار جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی در این مراسم گفت: مرحوم فرمان مرادی را همه به نیکی می‌شناسند. بعضی از هنرمندان وقتی ما را ترک می‌کنند که تا آن زمان امکان برگزاری مراسمی در خور شخصیت‌شان فراهم نشده است و او نیز از این نظر مظلوم بود. مرادی انسان کم‌نظیری بود؛ کم‌نظیر نه تنها به جهت ساخت ساز بلکه او در طول زندگی ۵۰ ساله کاری خود نیز شخصیت یگانه‌ای داشت.

وی با بیان اینکه مرادی به تنهایی بخشی از تاریخ موسیقی بود، یادآور شد: خوشبختانه توانستیم بخشی از این خاطرات را ثبت‌وضبط کنیم اما آن‌گونه که باید، نشده است چراکه این خاطرات در نوع خودش کم‌نظیر بوده است. خاطرات او مربوط به اتفاقات پیش از انقلاب در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی و در برهه انقلاب و تعطیل شدن موسیقی و روزهای پرالتهاب دهه شصت بوده که همه جالب و شنیدنی است.

مدیرعامل خانه موسیقی ایران با بیان اینکه مرادی انسان نیک‌خواه، نیک‌نفس، خوش باطن، زلال و شفافی بود، اظهار کرد: منیتی در وجود این مرد بزرگ نبود. طی همه سال‌ها که در خانه موسیقی در خدمت او بودیم عرق عجیبی به این حوزه و همکارانش داشت و تمام زمانش را خالصانه در اختیار این حوزه قرار داده بود. درونی و عمیقا انسان بی‌نیازی بود، نان و شهرت برایش مطرح نبود و هرگز چیزی نمی‌خواست و طبع بلندی داشت.

نوربخش همچنین افزود: مرادی، فرزندان خوبی نیز تربیت کرد. فرزند بزرگ او به نام رحمان، تحصیل‌کرده و نخبه در عین حال نوازنده تار درجه یک بود که از بد تقدیر گرفتار بیماری صعب‌اللعلاجی شد و در عنفوان جوانی دنیا را ترک کرد. هرچند که مرادی در مواجه با این مصیبت، در ظاهر خم به ابرو نمی‌آورد اما درون او به انزوا کشانده شد.

وی در پایان صحبت هایش گفت: مرادی همیشه سعی داشت در حوزه کاری اصلاح ذات‌البین و آشتی برقرار کرده و هم‌افزایی داشته باشد. متاسفانه ما شخصیت بزرگی را از دست دادیم. این جلسه خوشبختانه برگزار شد و باید جلسات مکرر دیگری باشد تا از او بگوییم و بیشتر از پیش او را بشناسیم. هر چه بیشتر می‌گذرد بیشتر متوجه می‌شویم چه دوست نازنینی را از دست داده‌ایم. آن نسل، مربی و تربیت کننده بودند و خوشبختانه تاثیرات بسیاری داشته‌اند و کسانی را در کانون سازندگان ساز تربیت کرده‌اند که اکنون فعالیت می‌کنند و دست‌پرورده آن بزرگان هستند و امیدوارم این راه ادامه داشته باشد.

در ادامه نماهنگ دیگری از فرمان مرادی پخش شد و قطعه‌ای توسط محراب آقاجانی با ساز تنبور نواخته شد که این ساز را فرمان مرادی ساخته بود.

سپس محمود فرهمند سازنده ساز که از دوستان نزدیک فرمان مرادی بود بخشی از خاطرات مشترک‌شان را برای حضار بازگو کرد.

اجرای دونوازی تار و تنبک در دستگاه شور توسط فریدون احتشامی و سعید احتشامی بخش بعدی این مراسم بود. ضمن اینکه محمدرضا ژاله نیز طی سخنانی همراه با شعرخوانی از خاطراتش با فرمان مرادی گفت.

بخش بعدی این مراسم هم شعرخوانی و غزل‌خوانی رضا عابدی بود. این در حالی است که در پایان برنامه مهرداد ترابی با سازی که فرمان مرادی آن را ساخته بود، سه‌تارنوازی را برای حاضران اجرا کرد.