نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد طی نامه ای خطاب به کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، خواستار تشکیل کمیته‌ آپارتاید برای رژیم اسرائیل شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در ژنو روز چهارشنبه ۲ آبان ۱۴۰۳ طی نامه‌ای خطاب به کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، خواستار تشکیل کمیته‌ای ویژه جهت بررسی و رسیدگی به سیاست‌های نژادپرستانه و جنایات آپارتایدی رژیم اسرائیل علیه مردم فلسطین شد. این درخواست پس از تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ در دهمین جلسه ویژه اضطراری مجمع عمومی با موضوع بررسی پیامدهای قانونی سیاست‌ها و اقدامات رژیم اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین مطرح گردید.

نمایندگی ایران در این مکاتبه مدارک و شواهدی را به عنوان مستندات جنایات آپارتایدی رژیم اسرائیل ارائه نموده است. این درخواست بر اساس شواهدی مطرح شده که نشان می‌دهند اسرائیل با ایجاد یک سیستم دوگانه حقوقی، شهرک‌نشینان یهودی را از حقوق و امتیازات خاصی بهره‌مند کرده است؛ در حالی که فلسطینیان تحت قوانین سختگیرانه نظامی قرار دارند. ایران تاکید دارد که این سیستم تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه، نمونه‌ای از جنایت آپارتاید است که باید در سطح بین‌المللی به آن رسیدگی شود.

یکی از برجسته‌ترین نمونه‌ها در مستندات ارائه شده غصب گسترده اراضی فلسطینیان است.

در نامه نمایندگی جمهوری اسلامی ایران توضیح داده شده که "علاوه بر غصب اراضی، رژیم اسرائیل منابع آبی کرانه باختری و غزه را نیز غارت کرده و از آن‌ها برای توسعه شهرک‌های خود بهره‌برداری می‌نماید. اسرائیل ۹۰ درصد از آب‌های زیرزمینی متعلق به فلسطینیان را استخراج می‌کند؛ در حالی که فلسطینیان تنها از ۱۰ درصد از این منابع بهره‌مند می‌شوند. همچنین اسرائیل با صدور دستورات نظامی، فلسطینیان را از دسترسی به منابع آبی همچون رود اردن محروم کرده و بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ بیش از ۵۴۷ سازه آبی و خدمات بهداشتی فلسطینیان را تخریب یا مصادره کرده است. در این دوره، میزان مصرف آب شهرک‌نشینان اسرائیلی در کرانه باختری چهار برابر بیشتر از فلسطینیان بوده است.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اعمال قوانین محدودکننده توسط رژیم اسرائیل در زمینه صدور مجوز ساخت‌وساز برای فلسطینیان تاکید کرده که طی دو دهه اخیر، از مجموع هزاران درخواست مجوز ساخت از سوی فلسطینیان، تنها ۲۴۵ مجوز صادر شده که کمتر از ۴ درصد از کل درخواست‌ها را شامل می‌شود. در مقابل، بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰ بیش از ۲۳ هزار واحد مسکونی برای شهرک‌نشینان اسرائیلی در کرانه باختری احداث شده است.

در این مکاتبه، جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است که شواهد ارائه‌شده نشان می‌دهند که رژیم اسرائیل با اجرای مجموعه‌ای از سیاست‌های تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه، مطابق با ماده ۲ کنوانسیون بین‌المللی سرکوب و مجازات جنایت آپارتاید، مرتکب «اعمال غیرانسانی» شده است. این اقدامات شامل سلب مالکیت، محرومیت از دسترسی به منابع آب و خدمات، تخریب سازه‌ها و اعمال قوانین تبعیض‌آمیز است که به‌وضوح به‌عنوان جنایات آپارتاید شناسایی می‌شوند.

جمهوری اسلامی ایران با ارسال مستندات مذکور به دفتر کمیسر عالی حقوق بشر خواستار پیگیری جدی بین‌المللی برای پایان دادن به این رژیم آپارتایدی و محاکمه مسئولان آن شده است.