انتصاب معاون فرهنگی وزیر ارشاد و دبیر سی و دومین هفته کتاب در کنار افتتاح دو نمایشگاه کتاب خارجی با حضور جمهوری اسلامی ایران از جمله اخبار مهم این هفته حوزه کتاب و ادبیات بودند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: گزارش مطالعه و مرور این هفته اخبار کتاب و ادبیات ۶ خبر مهم دارد که انتصاب معاون فرهنگی وزیر ارشاد و دبیر سی و دومین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در کنار افتتاح دو نمایشگاه کتاب خارجی با حضور جمهوری اسلامی ایران از جمله آنها هستند.

درگذشت آنتونیو اسکارمتا نویسنده شیلیایی و تمدید شرکت در سیزدهمین دوره جشنواره ادبی یوسف هم از دیگر اخبار مهمی بودند که در این گزارش به آن‌ها می پرداریم.

مشروح این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

انتصاب معاون فرهنگی وزیر ارشاد

آئین تکریم و معارفه عبدالحسین کلانتری به عنوان معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شنبه ۲۸ مهر برگزار شد.

محمد مهدی احمدی مشاور عالی وزیر فرهنگ و مدیرکل حوزه وزارتی، نیکنام حسینی پور مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد و جمعی از مدیران معاونت امور فرهنگی در این نشست حضور داشتند.

در این مراسم از خدمات و تلاش‌های یاسر احمدوند تقدیر و عبدالحسین کلانتری به عنوان معاون امور فرهنگیِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد.

درگذشت نویسنده شیلیایی

آنتونیو اسکارمتا که میراث ادبی بزرگی در کشور خودش و جهان به جا گذاشته و با نامه‌ها، کتاب‌ها و داستان‌هایی که با تاریخ کشور خود و تاریخ جهان عجین شده بود، شناخته می‌شد، از دنیا رفت.

وزیر فرهنگ، هنر و میراث شیلی، کارولینا آردوندو با درگذشت وی از او به عنوان راوی انسان، امور روزمره و همچنین امور ماورایی یاد کرد.

تمدید سیزدهمین دوره جشنواره ادبی یوسف

مهلت شرکت در سیزدهمین دوره جایزه ادبی یوسف در استان تهران با محوریت داستان کوتاه دفاع مقدس طبق اعلام دبیرخانه این ‌رویداد تا ۱۵ آبان ماه تمدید شد.

این جایزه ادبی که توسط سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس برگزار می‌شود، به گردآوری و ارزیابی داستان‌های کوتاه حوزه دفاع مقدس می‌پردازد و برترین داستان‌ها را در دو بخش داستان کوتاه و داستانک (فلش فیکشن) معرفی می‌کند.

افتتاح شصت‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد

شصت‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد شنبه ۲۸ مهر با شعار «کلام آزاد است» در فضایی به مساحت ۳۰۰۰۰ مترمربع و با حضور ۴۱۸ ناشر داخلی و خارجی گشایش یافت. کشور کوبا مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه است.

آئین گشایش این نمایشگاه با حضور سلاکویچ وزیر فرهنگ صربستان، آلپیدیو آلونسو گرائو وزیر فرهنگ کوبا، سفرا و نمایندگان فرهنگی کشورهای مختلف از جمله رشید حسن‌پور سفیر جمهوری اسلامی ایران و امیر پورپزشک رایزن فرهنگی کشورمان در صربستان و جمع کثیری از فعالان حوزه نشر برگزار شد.

افتتاح دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تاجیکستان

دوازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تاجیکستان سه‌شنبه اول آبان با حضور معاون وزیر فرهنگ تاجیکستان، شهردار دوشنبه و همچنین سفرای کشورهای جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی و روسیه در آثارخانه ملی تاجیکستان افتتاح شد.

جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه در غرفه‌ای به متراژ ۱۵ متر ۳۰۰ عنوان کتاب در حوزه‌های ادبیات کلاسیک، ادبیات معاصر (شعر و داستان)، آموزش زبان و خط فارسی، کودک و نوجوان، تاریخ و کتاب‌های شاعران تاجیکی منتشر شده در ایران، را به مخاطبان عرضه کرده است.

انتصاب دبیر سی و دومین هفته کتاب

عبدالحسین کلانتری، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور حکمی، علی رمضانی را به دبیری سی‌ودومین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران منصوب کرد.